Železničáři testují v Ostravici laserový bezpečnostní systém. Má zvýšit bezpečnost vlakových přejezdů

Speciální zabezpečovací systém už přes rok testují experti na železničním přejezdu v těsné blízkosti světelné křižovatky v Ostravici v Beskydech. Za tu dobu už zhruba patnáct krát upozornil na nebezpečí. Tedy na auto nebo jinou překážku na kolejích v době, kdy tam nemělo co dělat a hrozila srážka s vlakem.

Tento článek je více než rok starý.

Ostravice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Laserový skener u železničního přejezdu v Ostravici

Laserový skener u železničního přejezdu v Ostravici | Foto: Iva Havlíčková | Zdroj: Český rozhlas

Nový systém pro kontrolu prostoru přejezdu prochází testem na třech místech v Česku.  Jedním z nich je Ostravice v Beskydech. „Bezpečnost se zvyšuje díky kontrole volnosti prostoru před příjezdem vlaku,“ vysvětluje Karel Višnovský, ředitel závodu Technika společnosti AŽD.

Nehod na přejezdech loni přibylo, ubylo úmrtí. Řidiči nejčastěji nerespektují červená světla

Číst článek

U železničního přejezdu v centru beskydské obce je laserový skener umístěný na sloupku u trati a sleduje vymezenou plochu. „Dělali jsme analýzu, a asi patnáctkrát došlo k tomu, že systém identifikoval nebezpečnou překážku na přejezdu a zabránil tomu, aby sem vlak jel,“ popisuje Višnovský proces testování.

Auta z vedlejší silnice přes přejezd v Ostravici najíždějí na hlavní cestu, která je natěsnaná na trať. V takových případech se může stát, že řidič kvůli souvislému proudu aut zůstane stát na přejezdu.

„V tomto okamžiku musíme chránit jak řidiče, který nevidí za sebe, a nemusí vidět, že začala výstraha na přejezdu. Současně chráníme strojvedoucího, který se může vyřítit vlakem ze zatáčky a uvidí, že mu na přejezdu stojí kamion s dřevem nebo nějaké vozidlo,“ říká Višnovský.

Když systém překážku detekuje, strojvůdci návěstidlo nepovolí pokračovat v jízdě, dokud není prostor zase volný. Zatím se tu na něj ale vlaky spoléhat nemohou.

Než dojde k ověření laserového skeneru, fungují zatím i jiná protiriziková opatření. „Pro bezpečnost snižujeme rychlost vlaku přes přejezd. To znamená, že kolizní rychlost by byla zanedbatelná, s velkou pravděpodobností zastavení před překážkou na přejezdu,“ vysvětluje Vladan Pešl ze správy železnic oblastního ředitelství Ostrava. Ověřovací provoz potrvá do konce roku. O dalším využití se jedná.

„Záleží na rozhodnutí, jestli využití bude plošné nebo jestli půjde o individuální rozšíření a standardizované vybavení přejezdu. Samozřejmě je to hodně o penězích. Ale zabezpečení a bezpečnost na přejezdu je asi penězi nevyvažitelná,“ dodává Vladan Pešl.

Iva Havlíčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme