Za zpožděné či nevypravené vlaky nabízejí kompenzaci České dráhy, RegioJet i Leo Express
Železniční dopravci nabízejí cestujícím, kterých se dotkla kalamita, odškodné. Většinou se jedná o vrácení jízdného, ovšem forem je více. Podle odhadů postihlo zpoždění či zastavení vlaků více než 100 tisíc cestujících.
Paní Petra dorazila včera z Olomouce do Prahy vlakem Českých drah s dvacetihodinovým zpožděním. „Snad mi to tam napíšou, že včera žádný vlak nejel, a dneska ten, co jel, tak měl dvě hodiny zpoždění,“ doufala ve frontě na zpožděnku.
Paní Petra patří mezi ty cestující, kteří si mohou požádat o mimořádné odškodné, pro něž se České dráhy rozhodly.
O odškodnění pro cestujícící za komplikace na železnici se zajímala redaktorka Jitka Hanžlová
Ti, jejichž vlak měl více než dvouhodinové zpoždění, mají nárok na voucher v hodnotě do 100 korun. Ti, kdo mají předplatné, dostanou 50 věrnostních bodů. Podle odhadů Českých drah se odškodnění bude týkat řádově tisíců cestujících.
„Cestující se pro toto odškodnění mohou obracet například na e-mail namraza@cd.cz a samozřejmě konkrétní informace o postupu, jak žádat o toto odškodné, jsou na našem webovém portálu www.cd.cz,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
Ochromená železnice: Podívejte se, jak mráz paralyzoval vlaky
Číst článek
Dráhy nemají povinnost u vnitrostátní dopravy kompenzovat zpoždění. Česká republika si totiž vyjednala výjimku ze směrnice Evropské unie. Odškodnění je proto mimořádné.
Jiné je to na mezinárodních tratích. Cestující, kteří měli namířeno do ciziny nebo ze zahraničí přijížděli, a jejich spoj měl zpoždění nejméně hodinu, mají nárok na kompenzaci automaticky. Výše se liší podle délky zpoždění.
Jízdenky, které cestující kvůli kalamitě nevyužili, pak České dráhy proplatí všem.
Kompenzace nabízejí i soukromí dopravci. „Klienti si budou moci vyzvednout tuto kompenzaci po předložení jízdenky na prodejních místech RegioJetu, popřípadě Student Agency, a kompenzace jim bude proplacena hotově,“ řekla mluvčí RegioJetu Petra Nováková.
Podobně je tomu i u Leo Expressu, v jehož spojích kvůli kalamitě uvízlo asi 500 cestujících.
„Všichni cestující mají nárok na vrácení jízdného v plné výši a navíc jim nabízíme kompenzaci ve výši 50 procent z ceny jízdenky, kterou jim dobíjíme na jejich účty,“ popsala mluvčí Leo Expressu Petra Valentová. O kompenzaci informuje společnost na svých webových stránkách zde.
I přes komplikace na trati se přepravci dál snaží dopravu zajistit. Zpravidla nasazují mimořádné autobusové linky.