Jak Britové vybírají jména svých potomků?

Jména dětí jsou nejednou výsledkem složitého výběru. Minulý týden se v britských novinách Daily Mail objevil článek na tento námět nadepsaný Po Janetě a Johnovi přicházejí Moet a Ikea. Toho článku si všiml náš spolupracovník ve Spojeném království Milan Kocourek.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Novorozeně | Foto: Jaroslav Zvára

Článek v listě Daily Mail je dokladem excentricity, která mezi Angličany i ostatními Brity skutečně bují, jak vyplývá i ze jmen, jež dávají svým dětem. Stará anglická jména jako Janet pro holčičku a John pro chlapečka podle Daily Mail ustupují moderním jménům, jako jako je Moet a Ikea. Moet je značka francouzského šampaňského a chlapecké jméno, kdežto Ikea je světoznámý nábytkářský švédský hypermarket a podle zpravodaje Daily Mail také švédské dívčí jméno.

Nedalo mi to a zavolal jsem do nedaleké Ikey, kde mi mluvčí sdělila, že Ikea je zkratka - první dvě hlásky jsou iniciály zakladatele Ingvara Kamprava, dále E je první písmeno jména obce, odkud zakladatel pochází a poslední A je první písmeno z názvu kostela v zakladatelově obci. Mluvčí razantně popřela, že by se jednalo o švédské dívčí jméno.

Pak jsem se zeptal kolegy novináře Rogera Darlingtona, jak si Britové vybírají jména svých dětí, když na rozdíl od nás kontinentálních Evropanů žádná jména ve svých kalendářích nemají - až na několik málo výjimek, jako je St. George, svatý Jiří. Roger mi vyložil, že jméno britského děťátka musí znít především krásně, a vůbec není důležité, zda jméno samotné něco znamená nebo ne. Knih se seznamy jmen, ze kterých je možné si vybírat, je na trhu mnoho. A už jsem byl takříkajíc doma - Angličané pojmenují své děcko po komkoli nebo čemkoli, hlavně aby to pro ně znělo líbivě.

Tak třeba fotbalista David Backham a jeho paní Viktoria pojmenovali svého prvorozeného synka Brooklyn, prý podle newyorské čtvrti, kde byl počat. Je to něco jako kdybych já se jmenoval Liberec, jen proto, že maminka a tatínek to považovali za nejlíbivější jméno na světě.

Statistické dílo o jménech poslední doby, na jehož informacích založil svůj článek zpravodaj listu Daily Mail, je brožura firmy Bounty, která se specializuje na výbavy pro novorozeňata. Jiný novinářský kolega, z redakce BBConLine, zjistil, že jméno Ikea se vůbec nestává běžným. Zatím ho má v Anglii jenom několik málo dívek. Závěrem svého článku přiznal, že si nedovede představit celý dům dívek toho jména. Ani já. A na ty švédské dívky také nevěřím.

Milan Kocourek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme