Opuštěnou nákladní loď v Biskajském zálivu se daří táhnout do španělského Bilbaa

Neovladatelnou nákladní loď Modern Express zmítanou proudy v Biskajském zálivu se záchranářům daří pomalu táhnout do přístavu. Od francouzských břehů nakonec opuštěné obří nákladní plavidlo míří do španělského Bilbaa.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Záchranáři pomalu táhnou opuštěnou nákladní loď v Biskajském zálivu do španělského přístavu | Zdroj: Reuters

Na poslední pokus se podařilo včera odpoledne loď zachytit. Čtyři záchranáři se dostali na velmi nakloněnou loď, upevnili tažné lano a potom muže z paluby vytáhnul vrtulník. Stejným způsobem, jako se o několik dní předtím zachránila i posádka.

Bylo to na poslední pokus, protože jinak by mořské proudy vyvrhly loď na francouzské pobřeží a hrozil by únik pohonných hmot a vážné poškození celé lodi.

Zaháknout tažné lano byla v tomto případě složitá operace. Problém představuje jednak to, že loď prakticky leží na boku, což značně komplikuje pohyb po palubě. A ještě větší potíže způsobovalo špatné počasí.

Až šestimetrové vlny, které v oblasti v minulých dnech byly, nejsou podle námořního kapitána Karla Zemana pro Biskajský záliv nic výjimečného.

„My námořníci tomu vlastně říkáme taková kuchyně, kde se vaří všechny tlakové níže, které postupují od britských ostrovů do Evropy a obyčejně nepřinášejí nic dobrého. A skutečně v Biskajském zálivu se to doslova vaří a vlny a těžké počasí bývá nejsložitější,“ popsal.

Loď Modern Express pravděpodobně není vážněji poškozená, takže se bude moci vrátit do provozu. Problémy plavidla a jeho velký náklon podle všeho způsobilo uvolnění špatně uchyceného nákladu na rozbouřeném moři. Takže po vyložení a nezbytných opravách zatopených částí by mohla znovu vyplout.

Otázkou podle pozorovatelů ale je, kolik bude muset majitel za její odtažení zaplatit. Obvykle se o tom uzavírá dohoda mezi záchranáři a pojišťovnou už před odtažením lodi.

Protože podle starého, ale stále platného námořního práva, by si jinak mohl zachránce teoreticky nárokovat celou loď i s jejím nákladem.

Ondřej Himmer Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme