Poláci zvažují ukončení spolupráce s Číňany při stavbě dálnic

Polská vláda zvažuje, že vypoví smlouvu čínské firmě, která v Polsku staví část důležité dálnice. To, co se ze začátku zdálo jako velmi výhodný obchod, se dnes jeví jako černá můra. Číňané nestíhají termín a dluží polským firmám.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dálniční most

dálniční most | Foto: Milan Kopecký | Zdroj: Český rozhlas

Polsko spolupořádá příští rok fotbalové mistrovství Evropy a slibovalo, že fanoušci už budou jezdit po nových dálnicích. Polská vláda už se ale začíná obávat, že svůj slib nestihne splnit. Nervozitu ještě násobí čínské konsorcium, zodpovědné za stavbu části dálnice z Varšavy do Lodži a do Berlína.

Polsko si od angažování čínské firmy při výstavbě dálnic slibovalo samá pozitiva. Dnes ale premiér Tusk vyhrožuje, že smlouvu zruší, a chystá tvrdé sankce. Zároveň vláda připravuje záložní variantu, pokud Číňané v Polsku skutečně skončí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Petr Vavrouška o problémech při stavbě polských dálnic.mp3

Číňané mají týden na to, aby uhradili všechny dluhy a předložili plán na dokončení technického úseku. Pokud to nestihnou, kromě ukončení spolupráce hrozí konsorciu i velká pokuta.

Polské ministerstvo dopravy počítalo s náklady kolem 3 miliard zlotých a čínské konsorcium nabídlo ve výběrovém sotva polovinu, což všechny zaskočilo. Zakázku tak Číňané získali, ale ukázalo se, že to nebyla nejlepší volba.

Čínská firma, která vyhrála v tendru jen díky velmi nízké ceně a nikoliv s přihlédnutím k jiným argumentům, už musela do Polska dovézt stovky dělníků z Číny.

Situace se vyhrotila před dvěma týdny, kdy muselo čínské konsorcium přerušit výstavbu části dálnice z Varšavy do Lodži. Začali totiž stávkovat polští subdodavatelé, kterým Číňané dluží v přepočtu 200 milionů korun. Dodnes nezaplatili, a tak práce na dálnici stojí.

O zapojení Číňanů se uvažovalo i v Česku

O zapojení čínských firem do výstavby silnic a dálnic se uvažovalo i v České republice. V době, kdy byl ministrem dopravy Vít Bárta z Věcí veřejných, už se vymýšlel pilotní projekt.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka popsal v Ozvěnách dne zkušenosti s čínskými firmami

Žádný konkrétní tendr ale dosud v Česku vypsán nebyl, říká ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury a Bártův předchůdce ve vládě Gustáv Slamečka.

„Pan bývalý ministr to myslel tak, že by se vybral nějaký úsek, kde by se čínské i jiné firmy mohly přihlásit. Z tohoto pohledu tendr neproběhl, takže čínské firmy se zatím žádného tendru v České republice nezúčastnili.“

Zkušenost polských kolegů prý Slamečka pozorně sleduje od začátku jejich spolupráce s Číňany. „Polští kolegové usoudili, že v době, kdy kontrakt podepisovali, to firma bude schopná zrealizovat. Ukázalo se, že trh na to zareagoval jinak, a z toho vyplývají problémy, které tam dneska Číňané mají,“ popsal Slamečka.

Čínské firmy se podle něj těžko orientují v prostředí střední Evropy. „Ukázalo se, že mají problémy v komunikaci s místními úřady, které vydávají povolení,“ dodal.

Petr Vavrouška, mta, Aneta Vojtěchová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme