Rozšiřování Panamského průplavu provázejí spory, které řeší politici i soudy
Obří jeřáby a tisíce dělníků staví gigantická zdymadla v Panamském průplavu. Gigantické jsou i peníze, o něž jde v nejnovějším sporu mezi Panamou a stavební firmou, která obrovskou zakázku získala. Rozhodnout by měl co nejdřív smírčí soud. Stavební práce na rozšíření průplavu by tak měly pokračovat. Původně hrozilo, že se modernizace důležité vodní cesty úplně zastaví.
Došlo to tak daleko, že dvě soukromé firmy musí k řešení dotlačit politici. S horkým bramborem v kapse jela do Panamy vyjednávat španělská ministryně infrastruktury Ana Pastorová:
"Všechny společnosti v konsorciu souhlasí s tím, že se všechny spory budou řešit v rámci už uzavřené smlouvy. Takže máme dohodu, a to je velmi důležité,“ řekla.
Španělská firma, která stavební projekt vede, chtěla peníze nad rámec smlouvy, v přepočtu 32 miliard korun za "nepředpokládané" výdaje.
O sporech provázejících modernizaci Panamského průplavu informoval zahraniční detektor David Koubek
Obvinila přitom Panamu z toho, že provedla špatný geologický průzkum, a hrozila, že 20. ledna úplně přeruší práce na gigantickém staveništi. To si nechtěl nechat líbit ani panamský prezident Ricardo Martinelli:
"Panamská vláda, španělská vláda, a vůbec všichni a všechny vlády na světě chtějí dokončit kanál podle toho, jak je napsané ve smlouvě. Jak víte, všichni už staví obrovské množství lodí s rozšířenou kapacitou,“ prohlásil.
Všichni totiž už dlouho počítají s tím, že původní plán se splní a nové, větší a širší lodě, budou moci místo cesty kolem Jižní Ameriky plout skrz Panamu už za rok a půl.
Jenže Jorge Quijano, šéf společnosti, která provozuje průplav, dohodu zprostředkovanou politiky příliš optimisticky nevidí: "Problém se zatím nevyřešil. Pravda je, že vidíme trochu světla na konci tunelu."
Všichni tak čekají, jak dopadne smírčí soud - aby nové lodě, které mají přepravovat čím dál větší množství zboží mezi Atlantikem a Pacifikem, skutečně příští rok viděly světlo za vraty nových zdymadel.