Stále více Britů nakupuje vánoční dárky přes internet

Obchody na hlavních ulicích britských měst musí čelit tuhé konkurenci internetových nákupů, a to letos v mnohem větší míře než v posledních letech.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vánoce se blíží | Foto: Miroslav Konvalina

Sedět doma nebo v kanceláři u kafíčka a nakupovat vánoční dárky přes internet si pochvaluje čím dál tím víc Britů. Podle průzkumu analytiků společnosti Mintel téměř 40 procent Britů letos nakupuje alespoň část vánočních dárků tímto způsobem - je to přes dvacet procent víc než před čtyřmi lety.

Z údajů pojišťovny Axa zase vyplývá, že Britové utratí za vánoční dárky kolem 600 liber, což je zhruba 27 tisíc korun - prý jen Američané utratí víc a na příklad Němci a Francouzi dvakrát méně. Ale celá čtvrtina Britů financuje své vánoční nákupy půjčkami anebo kreditními kartami, což je v podstatě totéž; jinými slovy mnozí Britové si nedělají starost ze zadlužení.

Podle ředitele výzkumu společnosti Mintel Richarda Perkse internetové nákupy Britů znamenají bolehlav pro majitele obchodů na hlavních ulicích britských měst - na jedné straně hypermarket Tesco a na straně druhé internetové maloobchodní sítě si mezi sebou rozdělí valnou část nárůstu předvánočního obchodního obratu.

Internetoví zákazníci jsou většinou mladí a dobře situovaní lidé, kteří nakupují všechno od iPodů, počítačových her, televizorů s plochou obrazovkou přes digitální fotoaparáty až po šatstvo všeho druhu.

Většina těch, kdo nakupují tímto způsobem, si svou zkušenost pochvaluje. Jeden z internetových zákazníků Andy Franklin z hrabství Suffolk se redakci stanice BBConLine svěřil slovy: "Rád nakupuji on line, protože nesnesu hudbu, kterou hrají v obchodech, zvláště před Vánoci. Když někdo ječí z reproduktoru ´díky Bohu za Vánoce´, to mě dovede vytočit a vyhnat z obchodu."

Nicméně někteří internetoví zákazníci jsou si vědomi rizik, která z tohoto druhu nákupu vyplývají. Proto seriozní provozovatelé radí kupujícím, aby se obraceli jen na renomované firmy, aby svůj počítač během nákupu nenechávali bez dohledu a aby nikomu neprozrazovali své osobní údaje. Opatrností nikdy nezbývá.

Nicméně útěchou pro obchody na hlavních ulicích je prý skutečnost, že letos Štědrý den připadá na sobotu, a tak mohou očekávat pozdní zákazníky do poslední chvíle - na příklad ty, kteří to už na internetu nestihnou.

Milan Kocourek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme