Stále více Britů nakupuje vánoční dárky přes internet
Obchody na hlavních ulicích britských měst musí čelit tuhé konkurenci internetových nákupů, a to letos v mnohem větší míře než v posledních letech.
Sedět doma nebo v kanceláři u kafíčka a nakupovat vánoční dárky přes internet si pochvaluje čím dál tím víc Britů. Podle průzkumu analytiků společnosti Mintel téměř 40 procent Britů letos nakupuje alespoň část vánočních dárků tímto způsobem - je to přes dvacet procent víc než před čtyřmi lety.
Z údajů pojišťovny Axa zase vyplývá, že Britové utratí za vánoční dárky kolem 600 liber, což je zhruba 27 tisíc korun - prý jen Američané utratí víc a na příklad Němci a Francouzi dvakrát méně. Ale celá čtvrtina Britů financuje své vánoční nákupy půjčkami anebo kreditními kartami, což je v podstatě totéž; jinými slovy mnozí Britové si nedělají starost ze zadlužení.
Podle ředitele výzkumu společnosti Mintel Richarda Perkse internetové nákupy Britů znamenají bolehlav pro majitele obchodů na hlavních ulicích britských měst - na jedné straně hypermarket Tesco a na straně druhé internetové maloobchodní sítě si mezi sebou rozdělí valnou část nárůstu předvánočního obchodního obratu.
Internetoví zákazníci jsou většinou mladí a dobře situovaní lidé, kteří nakupují všechno od iPodů, počítačových her, televizorů s plochou obrazovkou přes digitální fotoaparáty až po šatstvo všeho druhu.
Většina těch, kdo nakupují tímto způsobem, si svou zkušenost pochvaluje. Jeden z internetových zákazníků Andy Franklin z hrabství Suffolk se redakci stanice BBConLine svěřil slovy: "Rád nakupuji on line, protože nesnesu hudbu, kterou hrají v obchodech, zvláště před Vánoci. Když někdo ječí z reproduktoru ´díky Bohu za Vánoce´, to mě dovede vytočit a vyhnat z obchodu."
Nicméně někteří internetoví zákazníci jsou si vědomi rizik, která z tohoto druhu nákupu vyplývají. Proto seriozní provozovatelé radí kupujícím, aby se obraceli jen na renomované firmy, aby svůj počítač během nákupu nenechávali bez dohledu a aby nikomu neprozrazovali své osobní údaje. Opatrností nikdy nezbývá.
Nicméně útěchou pro obchody na hlavních ulicích je prý skutečnost, že letos Štědrý den připadá na sobotu, a tak mohou očekávat pozdní zákazníky do poslední chvíle - na příklad ty, kteří to už na internetu nestihnou.