Švédsko po havárii zastavilo lety moderních verzí gripenů

Ve Švédsku zakázali do odvolání lety stíhaček Jas-39 Gripen nejnovějších modifikací C a D. Opatření přišlo v reakci na čtvrteční havárii jednoho ze strojů na severu Švédska. Její pravděpodobnou příčinou bylo nechtěné katapultování pilota. Moderní švédské stíhačky má k dispozici také česká armáda.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Saab J-39 Gripen přistává

Saab J-39 Gripen přistává | Foto: SAAB-BAE Systems

Švédské úřady bezprostředně po havárii pozastavily lety gripenů pouze u regionální perutě F 21, z níž havarovaný letoun pocházel.

V pátek večer se však na základě nových poznatků z vyšetřování velení švédského letectva rozhodlo rozšířit zákaz letů stíhaček Jas-39 Gripen nejnovějších modifikací na celou zemi.

Jedná se o 53 jednomístných strojů typu C a dvoumístných typu D vyrobených po roce 2005 z celkového počtu 138 stíhaček Jas-39 Gripen, které má švédská armáda k dispozici.

Podle informací, které deníku Dagens Nyheter poskytl zdroj ze zvláštní vyšetřovací komise, jež zkoumá průběh a příčiny incidentu, nasvědčují fakta tomu, že pilot se svými pohyby v kabině katapultoval sám, aniž cokoli podobného zamýšlel.

"Starších modifikací se nynější zákaz letů netýká proto, že systém odpálení pilotovy katapultáže je v nich jiný než u novějších strojů," řekl deníku Dagens Nyheter velitel švédského letectva Mats Helgesson.

Pilot při výslechu podle švédských médií řekl, že sedačka byla vymrštěna z kabiny při přistávacím manévru na severu Švédska a že on sám se katapultovat nechtěl. Letec dopadl s pomocí padáku na zem a nikdo nebyl zraněn.

České ministerstvo obrany už v pátek vyloučilo, že by rozhodnutí švédské strany ovlivnilo plány české armády. Velitel základny taktického letectva v Čáslavi Jiří Verner Radiožurnálu potvrdil, že armáda zatím žádná omezení nepřijme, je ale v přímém kontaktu se švédskou stranou a čeká na její oficiální vyjádření.

"Vzhledem k tomu, že je sobota a neděle, tak rozhodně tato nehoda na ochranu našeho vzdušného prostoru nemá vliv, tam žádné omezení nebude. Pokud dostaneme podrobnější informace, které povedou k zastavení výcviku, tak se rozhodneme až v pondělí," uvedl Verner. O víkendu podle něj startují pouze letouny pohotovostního systému protivzdušné ochrany státu.

Letos v březnu Švédský rozhlas informoval, že výrobce gripenů údajně dlouhou dobu neřešil technickou závadu, kterou kontrolní orgány považovaly za vážnou. Šlo prý o bezpečnostní zařízení u sedaček pilotů, jež mělo chránit pilotovo zdraví v případě nouzové katapultáže.

Vada údajně byla zjištěna v roce 1993, kdy při přehlídce nad Stockholmem jeden pilot musel letadlo v nouzi opustit. Při katapultáži ovšem nefungovalo zařízení, jež má přitlačit pilotovy ruce k tělu ve chvíli, kdy ve vysoké rychlosti opouští kabinu a kdy hrozí, že si ruce při nárazu o trup letounu poraní.

Lenka Rákosová, Martin Hromádka, Tomáš Sniegoň Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme