Švédsko po havárii zastavilo lety moderních verzí gripenů
Ve Švédsku zakázali do odvolání lety stíhaček Jas-39 Gripen nejnovějších modifikací C a D. Opatření přišlo v reakci na čtvrteční havárii jednoho ze strojů na severu Švédska. Její pravděpodobnou příčinou bylo nechtěné katapultování pilota. Moderní švédské stíhačky má k dispozici také česká armáda.
Švédské úřady bezprostředně po havárii pozastavily lety gripenů pouze u regionální perutě F 21, z níž havarovaný letoun pocházel.
V pátek večer se však na základě nových poznatků z vyšetřování velení švédského letectva rozhodlo rozšířit zákaz letů stíhaček Jas-39 Gripen nejnovějších modifikací na celou zemi.
Jedná se o 53 jednomístných strojů typu C a dvoumístných typu D vyrobených po roce 2005 z celkového počtu 138 stíhaček Jas-39 Gripen, které má švédská armáda k dispozici.
Podle informací, které deníku Dagens Nyheter poskytl zdroj ze zvláštní vyšetřovací komise, jež zkoumá průběh a příčiny incidentu, nasvědčují fakta tomu, že pilot se svými pohyby v kabině katapultoval sám, aniž cokoli podobného zamýšlel.
"Starších modifikací se nynější zákaz letů netýká proto, že systém odpálení pilotovy katapultáže je v nich jiný než u novějších strojů," řekl deníku Dagens Nyheter velitel švédského letectva Mats Helgesson.
Pilot při výslechu podle švédských médií řekl, že sedačka byla vymrštěna z kabiny při přistávacím manévru na severu Švédska a že on sám se katapultovat nechtěl. Letec dopadl s pomocí padáku na zem a nikdo nebyl zraněn.
České ministerstvo obrany už v pátek vyloučilo, že by rozhodnutí švédské strany ovlivnilo plány české armády. Velitel základny taktického letectva v Čáslavi Jiří Verner Radiožurnálu potvrdil, že armáda zatím žádná omezení nepřijme, je ale v přímém kontaktu se švédskou stranou a čeká na její oficiální vyjádření.
"Vzhledem k tomu, že je sobota a neděle, tak rozhodně tato nehoda na ochranu našeho vzdušného prostoru nemá vliv, tam žádné omezení nebude. Pokud dostaneme podrobnější informace, které povedou k zastavení výcviku, tak se rozhodneme až v pondělí," uvedl Verner. O víkendu podle něj startují pouze letouny pohotovostního systému protivzdušné ochrany státu.
Letos v březnu Švédský rozhlas informoval, že výrobce gripenů údajně dlouhou dobu neřešil technickou závadu, kterou kontrolní orgány považovaly za vážnou. Šlo prý o bezpečnostní zařízení u sedaček pilotů, jež mělo chránit pilotovo zdraví v případě nouzové katapultáže.
Vada údajně byla zjištěna v roce 1993, kdy při přehlídce nad Stockholmem jeden pilot musel letadlo v nouzi opustit. Při katapultáži ovšem nefungovalo zařízení, jež má přitlačit pilotovy ruce k tělu ve chvíli, kdy ve vysoké rychlosti opouští kabinu a kdy hrozí, že si ruce při nárazu o trup letounu poraní.