V rakouských Alpách otevřeli druhý tubus Taurského tunelu

Na dálnici A10 v Rakousku se dnes otevřel zrenovovaný Taurský tunel. Je rozšířen o druhý tubus. Za hodinu by měl zvládnout přes 2 tisíce aut. Na nový tunel se čekalo přes pětatřicet let, a Rakušané doufají, že pomůže vyřešit každoroční beznadějné zácpy, o kterých informují pravidelně média hned v několika státech.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kolona na dálnici (ilustrační foto)

Kolona na dálnici (ilustrační foto) | Foto: Ondřej Jánoška

Dálnice A10, na které tunel leží, je jednou z klíčových tras nejenom pro německé turisty při cestě k Jadranu, a nárazově se na ní tvoří obrovské zácpy. Jenom loni v létě tam byla 35kilometrová kolona, kde řidiči stáli šest hodin. Jedním z kritických míst byl právě Taurský tunel, který měl dosud jenom jeden tubus, čili pouze dva pruhy, zatímco celá dálnice jinak byla čtyřproudá.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zpravodaj Vojtěch Berger mluvil o slavnostním otevření Taurského tunelu v odpoledních Ozvěnách dne.

Toto zúžení zhoršovalo plynulost provozu, navíc dvoupruhový tunel byl i méně bezpečný, což se potvrdilo při autonehodě a následném požáru před 12 lety, kdy v tunelu zemřelo 12 lidí a víc než 40 se zranilo. I kvůli bezpečnosti je druhý tubus tunelu důležitý.

Přehrát

00:00 / 00:00

O chystaném otevření nového tubusu Taurského tunelu přímo z místa informoval zpravodaj ČRo Vojtěch Berger

„Současné dva tubusy po dvou jízdních pruzích snižují tvorbu kolon a bezpečnost slibuje i 26 únikových průchodů. Oblaka výfukových plynů odsává na stovky ventilátorů. Takže by to mělo být opravdu bezpečné,“ poznamenal ve Světě o osmé dopravní expert Antonín Pečenka.

Plynulosti provozu by mělo pomoci i to, že rakouská dálniční správa nechala před tunelem postavit další mýtné brány, tak aby dokázaly odbavit víc aut. Na podzim začne nedaleko tunelu také fungovat nová kontrolní centrála, odkud budou dispečeři sledovat asi 160 dálničních kilometrů včetně tunelů. Postavily se i nové protihlukové stěny kolem dálnice.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dopravní expert Antonín Pečenka o tématu mluvil ve Světě o osmé

Za průjezd celým tunelovým úsekem, který kromě Taurského tunelu zahrnuje ještě Katschberský tunel, se bude vybírat mýtné ve výši 10 eur.

Právě začátek prázdnin má prověřit, jestli se zácpy na dálnici A10 skutečně povede zmenšit nebo úplně odstranit. Otevření tunelu ke konci školního roku má ulehčit jízdu na dovolenou desítkám tisíc turistů. Dopravní experti nicméně předpokládají, že vzhledem k velice silnému provozu v této oblasti bude k nějakým zácpám docházet i nadále.

Obě rakouské spolkové země, na jejichž území tunel leží, Salzbursko a Korutany, si slibují i zlepšení vlastní image v zahraničí; že se o nich konečně nebude mluvit jako o krajině dopravních kolapsů. Jestli se to podaří, ukáží následující týdny. Tunel byl slavnostně otevřen před polednem.

Vojtěch Berger, mta, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme