Jediný nepotravinářský sortiment, který zaznamenal pokles tržeb, bylo sportovní, kulturní a rekreační zboží. Rostoucí trend si udržel také internetový prodej.
Většina prodejen nepotravinářského zboží od ledna nemohla prodávat vůbec nebo v omezené míře. Pokles ale zaznamenaly i prodejny potravin či čerpací stanice.
Tržby v maloobchodě v březnu zpomalily meziroční růst na 5,1 procenta z únorového růstu o 8,5 procenta. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad.
Maloobchodní tržby loni meziročně klesly o více než jedno procento. Pokles byl také v prosinci, tedy v měsíci, kdy vrcholí vánoční nákupy a lidé obvykle víc utrácejí. Jenže ani poslední měsíc v roce obchodníkům příliš nepomohl.
Počet domácností, které využívají webové portály k nákupům nejrůznějšího zboží, přibývá. Podle Českého statistického úřadu je na internet připojeno až 60 procent českých rodin. Díky tomu jsou internetoví prodejci jedinou skupinou, kterým tržby v maloobchodu rostou.
Maloobchodní tržby v květnu meziročně klesly o 2,1 procenta. Oznámil to Český statistický úřad. Dubnový pokles přitom podle odhadu statistiků přesáhl 4 procenta. Růst v květnu zaznamenal pouze prodej nepotravinářského zboží.
Češi o vánočních svátcích překvapivě utratili v obchodech meziročně víc. A to navzdory pokračujícím hospodářským problémům. Potvrzují to údaje o vývoji maloobchodních tržeb v prosinci. Zvýšily se o 1,6 procenta. Poslední úspěšné Vánoce přitom zažili obchodníci naposledy v roce 2007.
Češi o vánočních svátcích utráceli v obchodech stejně jako loni, maloobchodní tržby podle odhadů analytiků v prosinci stagnovaly. Přesná čísla dnes oznámí statistický úřad.
Domácí prodejci a poskytovatelé služeb i nadále zažívají těžké časy. Potvrzují to červencové statistiky, ze kterých vyplývá, že tržby v maloobchodě v meziměsíčním srovnání reálně stagnovaly. V porovnání se stejným obdobím loňského roku se pak zvýšily jen o 0,1 procenta. Největší vliv na meziroční pokles měl prodej potravin. Naopak prodeje a opravy vozů i nadále táhnou.
České domácnosti odmítají utrácet. Podle červnových statistik se maloobchodní tržby meziročně propadly o 3,5 procenta. Trh přitom očekával 1,5procentní růst. Oslabení přišlo po náznaku zlepšení, které se opíralo zejména o prodeje automobilů. Právě ty ale po 13 měsíčním nepřetržitém růstu selhaly, když se meziročně snížily o bezmála 9 procent.
Američané se už třetí rok po sobě připravují na Vánoce v době hospodářské recese. Desetiprocentní nezaměstnanost potvrzená nedávno statistiky možná vrhá stín na jejich duši. Jak ale zjistil zpravodaj ČRo ve Spojených státech Vít Pohanka, na obratu v obchodech to moc znát není.
Česká ekonomika pokračuje na své cestě ode dna, na něž dosedla kvůli globální hospodářské krizi. Potvrzují to dnes zveřejněné statistiky o vývoji zahraničního obchodu, maloobchodních tržeb i průmyslové výroby.
Česká ekonomika na cestě od pomyslného dna i nadále klopýtá. Svědčí o tom výsledky únorových šetření Českého statistického úřadu. Zahraniční obchod sice skončil s přebytkem 15,3 miliardy korun, což je meziročně o 6 miliard více, meziměsíčně ale došlo ke snížení objemu vývozu i dovozu. Maloobchod pak kvůli slabé domácí poptávce meziměsíčně propadl o 0,5 a meziročně o 2,9 procenta.
Lidé v Česku kvůli krizi šetří čím dál tím víc. A to už patnáct měsíců po sobě. Potvrzují to výsledky šetření Českého statistického úřadu, podle kterého v lednu maloobchodní tržby v meziročním srovnání poklesly o 3,6 procenta.
Domácí spotřebitelé ani v listopadu nepodali obchodníkům pomocnou ruku. Jak totiž vyplývá z šetření Českého statistického úřadu (ČSÚ), maloobchodní tržby v předposledním měsíci loňského roku meziročně klesly o 4,9 procenta.
V Česku se kvůli krizi šetří. Platilo to i v říjnu, kdy tradičně do tržeb obchodníků už začínají promlouvat předvánoční nákupy. Podle šetření Českého statistického úřadu totiž maloobchod v desátém měsíci roku oslabil meziročně o 4,7 procenta.
Američtí obchodníci věří, že se dnešek, známý jako Černý pátek, stane světlým bodem na cestě ode dna krize. Tradičních masivních výprodejů po dni Díkuvzdání totiž podle průzkumů hodlá využít na 134 milionů Američanů. A to by před klíčovým svátkem roku - Vánocemi - mělo potvrdit narůstající apetit spotřebitelů utrácet.
|Veronika Malá, Roman Chlupatý, Miroslav Panuška|Ekonomika
Tržba maloobchodu v České republice v srpnu meziročně klesly o tři a půl procenta (bez sezónního očištění). Jak oznámil Český statistický úřad, snížily se tak už pojedenácté v řadě. Meziroční pokles se ale přece jenom trochu zmírnil. Největší díl na tom měl znovu prodej aut a nepotravinářského zboží.
Lidé v květnu začali více šetřit. Celkové maloobchodní tržby v květnu klesly meziročně a 7,5 procenta. Vyplývá to z dnes zveřejněných údajů Českého statistického úřadu. Podle nich se nejvíce snížily tržby za prodej a opravy motorových vozidel, a to téměř o 15 procent. Klesaly ale tržby ve všech maloobchodních sortimentech, nejvíce u nepotravinářského zboží.