Veřejné půjčovaní kol v Česku zatím chybí. Bikesharing teď chystá Praha

Půjčit si za poplatek kolo, projet se po městě a jinde ho zase vrátit. To je ve zkratce bikesharing, který mohou využít obyvatelé čím dál většího počtu evropských měst. Dokáže odlehčit automobilové dopravě a nabízí levnou, ekologickou a zdravou alternativu. Praha nicméně zatím takový systém nemá.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vzorový bikesharingový stojan s koly v pražském Karlíně | Foto: Robert Candra | Zdroj: Český rozhlas

V pražském Karlíně stojí několik stojanů se zvláštními zelenými koly. Jsou to vzorové bikesharingové stanice.

„Máme tady stanici pro osm kol, v současné době je k tomu připojené jedno kolo,“ říká u jednoho ze stojanů Charles Butler, majitel firmy, které bikesharingové systémy dodává do Velké Británie, Francie nebo Ruska.

Do Prahy, kde firma sídlí, zatím ne. „Bylo to v tomto roce plánované, ale pak byly záplavy. Ale za normálních okolností bych očekával, že už by byl, tak myslím, že budou,“ doufá Butler.

Přehrát

00:00 / 00:00

O bikesharingu informoval reportér Robert Candra

Měli by ale Češi o tuto službu zájem? Zdá se, že alespoň ti mladí ano. „Já jsem byla nedávno v Mnichově, kde je tahle služba hodně využívaná. A kdyby to bylo v Praze, určitě bych to využívala,“ říká mladá žena.

„Nemám s tím žádné zkušenosti, ale myslím si, že je to docela dobrý nápad, jako student bych to uvítal,“ říká další mladík. „Je to výhodné, abych s sebou nemusela kolo tahat na dovolenou,“ dodává jiná dívka.

Praha je jedním ze tří posledních hlavních měst v Evropské unii, která ještě vlastní bikesharing nemají.

„Tady poblíž funguje bikesharing v Drážďanech, v Mnichově, velmi pravděpodobně i ve Wroclavi, určitě v Krakově,“ uvádí příklady fungujícího bikesharingu v okolních státech Vít Masare z občanského sdružení Automat.

Průkopníci ze Suchdola

„Teď se završuje asi tříletý proces jeho vzniku v Budapešti,“ doplňuje. Podle něj je vznik celopražského bikesharingového systému spíš otázkou příštího volebního období. Myšlenku sdílení kol ale aktivisté zatím rozvíjejí takzvaně zdola. Například v Praze-Suchdole funguje lokální komunitní systém.

„Používáme stará nepotřebná kola, která vybíráme od místních obyvatel. Následně je uvedeme do provozuschopného stavu a nabarvíme narůžovo, aby vynikla,“ říká Martin Petřík ze suchdolského sdružení Žijeme tady.

„Každé kolo má dneska zámek s kódem a každý uživatel, který se u nás registruje, dostane kartičku se všemi kódy. Je to úplně zdarma, nechtěli jsme to zpoplatňovat,“ dodává.

Další nadšenci se chystají suchdolský model rozšířit na celou Prahu a vylepšit ho o využití mobilní aplikace. Představit by ho měli na podzim.

Robert Candra Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme