České firmy objevují Amazon. Na největší online tržiště jim pomáhají i prostředníci

Českým firmám se otevírá světový online trh. Letos se mohly prosadit třeba na čínském internetovém obchodu Alibaba. Podobně podnikatelé sázejí i na největší online tržiště Amazon. Právě tam se svojí nabídkou míří v posledních měsících desítky českých podniků.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Amazon, to není jen internetový obchod | Foto: Fotobanka Pixabay

Práci by Pavlu Kotrbovi mohla závidět většina žen. Každý den se totiž prochází regálem plných kabelek. Právě kožené tašky se staly jeho obživou. Dnes je prodává hlavně přes internet. Český a slovenský trh mu ale časem nestačil. Před pár měsíci se proto rozhodl, že zboží nabídne na největším internetovém obchodu.

„My jsme na Amazonu teprve tři měsíce. To je ještě pořád zkušební období. Takže ten Amazon nás ještě pořád nenechá úplně naplno prodávat, pak sleduje - jak se chováme vůči tomu zákazníkovi. Těch objednávek probíhá řádově desítky měsíčně. Kabelku máme u nás na skladě, tam ji zabalíme, vytiskneme všechny papíry od toho Amazonu a pošleme ji přes dopravce přímo tomu zákazníkovi,“ vysvětluje Kotrba.

Přehrát

00:00 / 00:00

České firmy se snaží prosadit na zahraničních e-shopech. Svoje zboží tam prodávají už desítky společností

Prodávat přes online tržiště ale něco stojí. Z každé objednávky totiž musí Pavel Kotrba zaplatit 15 procent. Za kabelku, která stojí 3000 korun, tak odvede Amazonu necelou pětistovku. Další desetitisíce pak musel podnikatel zaplatit agentuře Expando, která mu pomohla dostat kabelky na e-shop.

„Je to poměrně komplikovaný proces se tam dostat. Takže máme agenturu, která nám pomáhá se tam zalistovat a začít. Je to i ta komunikační bariéra - s tím ta agentura taky pomůže. Já si myslím, že to trvalo tak deset dní, než jsme si plácli a než se ty věci prodávaly,“ dodává prodejce kabelek.

Obří čínský internetový obchod Alibaba nabídne i české zboží, zatím jen na pár dní

Číst článek

Expando, která je v Česku jedinou specializovanou agenturou na online prodej, jen za poslední půl rok pomohla zhruba dvaceti firmám.

„Například jeden z našich nejúspěšnějších klientů už bude mít tento měsíc první, kdy jeho tržby z Amazonu přesáhnou jeden milion. Amazon je na svoje prodejce docela přísný - kromě správných dat o produktech, musí zareagovat na zákaznický dotaz do jednoho dne, musí expedovat objednávku do jednoho dne. A samozřejmě nezapomeňme na to, že vše probíhá v angličtině nebo v němčině,“ říká šéf Expanda Adam Kurzok.

Pokud chtějí byznysmeni na online tržišti uspět, můžou využít i speciální kurzy nebo workshopy. Právě na nich se naučí, jak se na zahraničních prodejních serverech uchytit. Od letošního jara má zkušenosti s Amazonem i česká společnost Bushman, která nabízí outdoorové oblečení. Ta vypravila už první speciální kontejner se zbožím. Stejně tak třeba i firma náplně.com. Potenciál tržiště si uvědomuje stále víc podniků. Amazon totiž každý den odbaví zhruba dvacet milionů zákazníků.

Amazon jako záruka důvěry

„Ten trend je takový, že svět se globalizuje, stírají se hranice a firmy přemýšlejí, jak se dostat za hranice českého byznysu. Amazon - díky tomu, že má tak silný brand vytvořený, tak zajišťuje těm značkám důvěryhodnost v zemích - jako je třeba Velká Británi nebo třeba Německo,“ upozorňuje ředitel společnosti Incomming ventures a odborník na internetový prodej Michal Mička.

Nákupy přes zahraniční e-shopy - jako je právě Amazon, Alibaba nebo taky e-bay - si oblíbili taky Češi. Podle údajů celní správy takových zásilek přibývá. Zatímco loni přišlo do Česka přes jeden a půl milionu balíčku, letos už jich za stejné období byly skoro tři miliony.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru