Končí termín pro nabídky na opravu D1, vítěz by mohl být známý do týdne

Chystaná modernizace dálnice D1 se dnes posune o další významný krok. Do deseti hodin musely stavební firmy doručit na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) své cenové nabídky na rekonstrukci prvních pěti úseků dálnice.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D1

Dálnice D1 | Foto: www.rsd.cz

Hned v poledne začne otevírání obálek, které bude pokračovat v pátek. V této fázi se budou kontrolovat formální náležitosti, během týdne by pak měl být vybrán vítěz.

Rozhodovat bude z největší části cena. Důležitá bude také délka záruky, kterou stavební firmy nabídnou. O opravu prvních pěti úseků D1 se uchází celkem 13 stavebních firem, které prošly prvním kolem výběrového řízení. Na ŘSD tak dnes očekávají až 65 obálek s nabídkami.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ranní Radiožurnál přinesl v poslední den pro nabídky na opravu dálnice D1 interview s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Davidem Čermákem

„Výběrová řízení jsou samostatná, takže firmy se hlásí samostatně v každém jednotlivém tendru. Vypsaných je prvních pět různých úseků, ale v první etapě budeme realizovat z důvodu dodržení všech povinností z Evropské unie pouze čtyři úseky,“ vysvětluje princip nabídek generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák a dodává, že firma nemá v úmyslu regulovat, kolik která firma opraví úseků. Každý úsek tak projde samostatným výběrovým řízením na zhotovitele oprav.

„Všichni splnili kvalifikaci, takže my pouze posoudíme cenu. Jelikož je to položkový rozpočet, tak musíme zkontrolovat, že tam všechno sedí, že je to naceněno správně. Počítám, že bychom měli rozhodnout v horizontu týdne a pak je ještě 15 dní na odvolání,“ popisuje generální ředitel ŘSD David Čermák, jak bude příští týden hodnotící komise nabídky posuzovat.

Modernizace dálnice D1 | Foto: ČTK

„Jsem přesvědčený, že jsme udělali všechno pro to, aby nebylo cokoli možné namítnout po technické nebo věcné stránce. Samozřejmě v každém úseku bude 12 neuspokojených uchazečů, takže nemůžu vyloučit to, že někdo využije jeho zákonnou možnost odvolání,“ říká David Čermák.

ŘSD tak věří, že se i přes případné odvolání začne s opravou prvních 40 kilometrů D1 hned na jaře.

Obálky se ale začnou otevírat už dnes v poledne, aby prošly kontrolou po formální stránce. Dnes se to bude týkat úseku Šternov a Loket, zítra dojde na nabídky pro Humpolec a dva úseky u Velké Bíteše, kde se ale bude pracovat pouze na jednom z nich.


První budou otevřeny obálky s nabídkami pro úsek u Šternova a Lokte

„V mezidobí dojde k proškolení našich lidí, kteří budou na té stavbě působit, stejně tak zaměstnanců. Hlavní mumraj na staveništi by měl začít k prvnímu březnu, to znamená od začátku stavební sezony, jak to počasí dovolí,“ uvedl Čermák.

Díky velké konkurenci stavebních firem by oprava jednoho úseku mohla stát méně než předpokládanou miliardu. Ředitelství silnic a dálnic si vyhradilo možnost ovlivnit volbu dodavatele a subdodavatele staveb.

„Můžu garantovat to, že více práce, pokud k nějakým dojde, tak budou v souladu se zákonem a nebudou nabíhat nějak samovolně,“ uzavírá David Čermák.

Komplikace na objízdných trasách

Jaká je situace ve městě, nastane-li jakýkoli problém na hlavní tepně, moc dobře vědí například ve Velkém Meziříčí. Ční nad ním nejvyšší dálniční most v republice, který má za sebou už dvě rozsáhlé opravy. Město tak absolvovalo již řadu dopravních kolapsů.

Antonín Dvořák z Velkého Meziříčí si stěžuje na to, že v případě komplikací na dálnici se jeho město okamžitě ucpává auty, která hledají objízdnou trasu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Situaci ve Velkém Meziříčí monitorovala redaktorka Hana Mikulincová

„V momentě, kdy se něco stane na dálnici, v důsledku omezení se prostě dálnice zacpe, tak do pěti minut je Velké Meziříčí totálně ucpané,“ potvrzuje i starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid.

„Nenaženou nic, jenom my máme problém. Z bočních ulic se tam nedostanete, přejít se dá pouze na semaforech. A je to takhle poměrně často,“ popisuje problémy lidí z Velkého Meziříčí jeho obyvatelka Marie Ripperová.

Modernizace dálnice D1 je nezbytně nutná. Se zhoršením dopravní situace musejí počítat řidiči jak na dálniční síti, tak na přilehlých silnicích. Je nutné se obrnit trpělivostí a také chovat se ukázněně.

Například ve Velkém Meziříčí byla situace ve městě podstatně horší při první opravě mostu než při té druhé po půl roce, kdy řidiči skutečně bedlivě sledovali dálniční tabule a řídili se jejich pokyny.

Jaroslava Malínská, Eva Kézrová, Hana Mikulincová, Marína Dvořáková, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme