Prodej osobních aut v Česku se od začátku roku snížil o 14 procent
Zájem o nová auta v Česku klesá. Od začátku letošního roku do konce dubna se jich na našem trhu prodalo necelých 52 tisíc. To je o 14 procent méně než ve stejném období loňského roku.
Slabší prodeje nejsou podle odborníků žádným překvapením. První propady přišly už v listopadu a prosinci loňského roku. Takže to, co se děje v současnosti, je jenom pokračováním nepříznivého vývoje na českém trhu v prodeji nových aut.
Loni byl pokles v celé Evropě a podle Pavla Tunka ze Svazu dovozců automobilů se postupně dostává i sem. „ První půlrok pravděpodobně budeme ještě klesat, nicméně očekáváme, že od půlky roku bychom mohli začít skóre takzvaně vyrovnávat,“ říká.
Prodeje nových aut v Česku jsou teď na nejnižších úrovních. Pokles také podle ekonomů úzce souvisí s menší ochotou lidí utrácet. Spotřebitelé kvůli nejisté ekonomické situaci nákup auta buď odloží, nebo od něho úplně ustoupí.
To potvrzují také statistici. Maloobchodní tržby včetně prodeje motorových vozidel se v únoru meziměsíčně snížily o více než jedno procento.
Nejprodávanější jsou stále škodovky
Největší zájem mezi kupujícími byl tradičně o škodovky. Jejich odbyt ale podle Svazu dovozců automobilů do dubna meziročně klesl o 18 procent. A to kvůli tomu, jak se rozbíhala výroba nové Octavie. Vedení Škodovky své vlastní údaje o prodejích zveřejní až příští týden, s poklesem firma podle mluvčího Josefa Baláže počítá.
„Každý náběh nového modelu je samozřejmě náročný, ta linka nemůže běžet v takovém taktu jako u vozu, jehož montáž zaměstnanci zvládají několik let. Takže při každém novém modelu, jehož výrobu zahajujeme, se linky postupně zrychlují. Začínáme na několika desítkách vozů denně a pak se to postupně zvyšuje až na cílovou kapacitu,“ vysvětluje Baláž.
Plné výrobní kapacity chce Škodovka dosáhnout zhruba v polovině letošního roku. Co do úspěšnosti prodeje je hned za Škodovkou Volkswagen. Společnost za první čtyři měsíce letošního roku prodala na českém trhu přes pět tisíc aut. To je o čtyři procenta více než loni. Třetí místo patří automobilce Hyundai, jejíž odbyt se snížil o 6 procent. Následují Ford a Peugeot.