Vláda zveřejnila, jak dotuje rychlíky. Nejztrátovější je trať Ostrava - Olomouc

Dlouho utajované dotace Českým drahám na provozování rychlíků jsou nyní veřejné. Jako nejztrátovější se ukázala trať z Ostravy přes Krnov do Olomouce.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České dráhy

České dráhy | Foto: Jiří Suchomel

Až dosud se vědělo jen to, že dotace jsou ve výši čtyř miliard korun. České dráhy i ministerstvo dopravy ale dlouho tajily, kolik z veřejných peněz doplácíme na jednotlivé tratě.

Dráhy údaje o rozdělení dotací považují za obchodní tajemství. Jejich zveřejnění se dokonce neúspěšně pokusily zabránit soudní cestou.

O tato data přitom již delší dobu usilovala soukromá železniční společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zprávu o dotování Českých drah připravil redaktor ČRo Petr Sehnoutka

Veřejnost do této chvíle měla přehled jen o obecném průměru: stát na ujetý kilometr jednoho rychlíku doplácí 121 korun. Tato informace však pro běžného občana nemá žádnou výpovědní hodnotu.

Pro daňové poplatníky, kteří chtějí mít přehled, co se vlastně hradí z veřejných peněz, jsou důležité podrobnosti, jako například skutečnost, že stát drahám doplácí na trati z Ostravy do Olomouce přes Krnov. Právě na tu nyní shodou okolností běží výběrové řízení.

Zájem o provoz na ní má kromě RegioJetu a britská Arriva. Stát dosud zdůvodňoval její výběr do tendru tím, že je izolovaná.

Nyní to však vypadá, že skutečným důvodem byly náklady. Stát na ní za každý ujetý kilometr vlaku platí dvojnásobek celostátního průměru.

Tendr na zmíněnou trať je však nyní pozastaven kvůli stížnosti Českých drah, kterou zkoumá antimonopolní úřad.

Nejztrátovější rychlíkové spoje (údaje za rok 2010) | Foto: ČTK

Petr Sehnoutka, Alina Holušová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme