Neznámý obraz Josefa Mánesa. Kdo jsou tajemné dívky na dvojportétu?
Na žádné výstavě nikdy nebyl, Národní galerie o něm nevěděla. Olomoucké vlastivědné muzeum ukázalo poprvé úplně neznámý obraz Josefa Mánesa. Dvojportrét mladých šlechtičen v zámku Čechy pod Kosířem patří podle znalců k malířovým vrcholným dílům. Právě v tomto místě na Hané Mánes často pobýval. Tři nezávislí znalci už potvrdili pravost mistrovského plátna. Tajemstvím zůstává, kdo dívky na portrétu jsou.
„Myslím, že to v uměleckém životě u nás v republice bude docela bomba,“ říká kastelán zámku Martin Váňa. Podle něj stačí k senzaci maličkost - zjistit identitu dvou krásných dívek - brunetky s malířskou paletou v popředí, kterou sleduje blondýnka. Kdo to je? Váňa má v záloze dvě spekulace.
"Mohli bychom odhalit jedno z velkých tajemství kulturních dějin českého národa,“ říká k obrazu kastelán Váňa.
„Vzpomněl jsem si na kresbu Karolíny O'Hegerthyové. Dívka, která pobývala na tomto zámku, coby blízká příbuzná Silva-Tarouca, byla zamilovaná do Josefa Mánesa a stejně tak on do ní. Rodová nerovnost nedovolila naplnění té lásky,“ vysvětluje Váňa.
Jde o slavnou Josefínu?
Podle druhé spekulace by mohlo jít o dívku z asi nejslavnějšího Mánesova obrazu Josefína. „To dílo se našlo teprve po smrti Josefa Mánesa. Neví se, kdo je na tom portrétu, ale ví se, že je to skutečně jedno z jeho nejlepších děl. Visí v Národní galerii,“ dodává k druhé variantě Váňa.
Právě o obrazu Josefíny se někdy mluví jako o české Moně Lise. A Mánesovská podoba ženy byla za národního obrození a v době pozdější považována za vzor české ženské krásy. „Pokud by se Josefína dokázala identifikovat s touto dívkou v pozadí, potažmo s Karolínou O'Hegerthyovou, tak bychom mohli odhalit jedno z velkých tajemství kulturních dějin českého národa,“ doplňuje Váňa.
Tajemný dvojportrét pochází ze soukromých sbírek. Původní stopy vedou na zámek Pohled na Havlíčkobrodsku. Později se obraz objevuje u pražského továrníka, své milence ho dal jako tzv. jitřní dar.
Pro veřejnost od května
Už měsíc má obraz, především v rám, v rukou konzervátorka Lucie Janusová. „Obraz nebyl v ideálním stavu, podepsaly se na tom ne zcela vhodné podmínky uložení, zejména ty klimatické, které způsobily deformaci rámu,“ říká Janusová.
Neznámý dvojportrét Josefa Mánesa uvidí návštěvníci zámku v Čechách pod Kosířem v plné kráse od května.