Amerika má za sebou sportovní událost roku, fotbalový Super Bowl ovládl Seattle
Miliony příznivců amerického fotbalu sledovaly ve Spojených státech finálový zápas sezóny. Letošním vítězem Super Bowlu je tým Seahawksze Seattlu, který smetl denverské Broncos po výsledku 43:8.
Finálový zápas fotbalové play-off ale zdaleka není jen zábavou pro skalní fanoušky. Super Bowl je kromě sportovní i společenskou událostí roku.
Osmedsát tisíc diváků v hledišti stadionu v New Jersey, další desítky miliónů fanoušků u televizních obrazovek doma nebo ve sportbarech.
„Superbowl je zápas roku, proti sobě stojí dva nejlepší týmy profesionální fotbalové ligy a soupeří o titul mistra,“ vysvětluje 29letý student Keith.
„Pro příznivce fotbalu je to vrchol sezóny a taky možnost být hrdý na svůj tým, samozřejmě pokud vyhraje,“ poznamenává Keith, který letos své želízko v ohni neměl, jeho tým se do finále neprobojoval. I přesto ale neváhal na Super Bowl vyrazit. Fotbalové finále je kromě sportovního zážitku totiž především možnost sejít se s přáteli.
„Je to společenská událost, lidé většinou pořádají doma party, sezvou přátele, navaří, napečou, nakoupí pivo a sledují hru všichni dohromady. Myslím si, že je to jedna z pěkných amerických tradic,“ soudí Keith. Fotbal v Americe zdaleka není jen mužskou záležitostí. Ženy patří na ochozy stadiónů i do fanouškovských debat stejně jako jejich mužští partneři.
Rachel Fitzová sleduje Super Bowl každý rok, loni dokonce její tým zvítězil. Fotbal patří mezi její oblíbené sporty od střední školy. Sama ale tvrdí, že na to, abyste mohli sledovat Super Bowl, zdaleka nemusíte mít nastudované tabulky, statistiky ani počty touchdownů v historii.
„Super Bowl lidé berou jako možnost sejít, být pohromadě. Klidně ho můžou sledovat i ti, kdo nemají ve hře svůj tým. Je to především zábava. Mě fotbal baví a ráda se na něj dívám, hru ale doplňuje i spousta dalších zábavných momentů,“ připomíná Rachel.
V sezóně předávání cen Grammy, filmových Oscarů je Super Bowl jedna další velká show. Během finálového zápasu baví diváky na stadionu i u obrazovek nejpopulárnější zpěváci, reklamní agentury se předhánějí v tom, čí spot bude vtipnější a originálnější.
Za možnost oslovit masové publikum jsou firmy ochotné platit zlatem, letos se cena za třicetivteřinový šot v přímém přenosu vyšplhala na rekordní čtyři miliony dolarů. Na své si přijdou kromě sportovních barů i obchodníci, během Super Bowlu se zkonzumuje téměř tolik jídla jako při svátku Díkůvzdání.