Nejlepší dětští pianisté se představí v závěru soutěže Amadeus v brněnském Besedním domě
V Brně dnes končí mezinárodní soutěž malých klavíristů Amadeus. Své jméno dostala po Wolfgangu Amadeu Mozartovi, který v jihomoravské metropoli vystoupil v 11 letech. To je také maximální věkový limit pro soutěžící, dolní hranice není prakticky omezena a na pódiu brněnského Besedního domu se objevují i děti, které ještě nechodí do školy. Letošního 21. ročníku se zúčastnilo přes 50 dětí z 11 zemí.
Zatímco děti v jednotlivých kategoriích sváděly před porotou ostré umělecké souboje, jejich pedagogové se často přátelsky zdraví a jsou v brněnském Besedním domě jako doma.
„Už sem jezdím několik let a je to tady krásné – krásný sál, krásný klavír, bezvadná atmosféra,“ říká jedna z učitelek, Jana Šumníková ze Základní umělecké školy Žerotín v Olomouci.
Na 21. ročníku mezinárodní soutěže malých klavíristů Amadeus natáčel Ivan Holas
Naopak její svěřenkyně, osmiletá Eliška Mikešová, tady byla poprvé. Nezdálo se ale, že by jí blížící se soutěžní vystoupení dělalo nějaké velké starosti. A ani se cvičením to prý nepřeháněla. „Doma asi hodinu asi a tady jsem to už jenom přehrála,“ svěřila se Eliška.
Může se zdát, že malí hudebníci vůbec nepřemýšlí nad tím, co vše by se mohlo nepovést a slovo tréma jim nic neříká. Jak ale upozorňuje člen poroty David Mareček, generální ředitel České filharmonie a zkušený pianista, je to skutečně jen zdání.
„Trému má i dítě, které jde hrát, ale s věkem se liší, jak s trémou člověk pracuje. Je to prvek, který k hraní a k umění vůbec patří, protože když vystupujete a máte tu dobrou trému, tak vás to motivuje k lepšímu výkonu. Nesmí vás tréma svazovat, ale od toho jsou učitelé, aby vás s ní naučili pracovat,“ vysvětluje David Mareček.
Jak trému zvládnout vítězové letošního Amadea, se mohou všichni přesvědčit na vlastní oči a uši. Koncert laureátů začíná v brněnském Besedním domě v sobotu 15. února v 15 hodin.