Českým výrobcům tramvají se daří v Evropě i USA. Nově se zajímají o Čínu nebo Senegal

Českým výrobcům tramvají se letos zřejmě bude dařit, oproti loňskému roku totiž očekávají výrazně větší objem výroby. Část jejich produkce zamíří do zahraničí. Práci a výrobky od českých firem si objednávají i státy, kde kolejová vozidla jezdí pouze v omezeném množství. Nárůst zakázek se projeví také v nabírání pracovníků.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Do ulic tureckého města Konya vyrazila 18. února do ostrého provozu s cestujícími nejnovější tramvaj Škody Transportation | Foto: Škoda Transportation | Zdroj: ČTK

Velký nárůst výroby čeká plzeňský podnik Škoda Transportation. Loni společnost vyrobila zhruba 34 tramvají a letos musí produkci zvýšit na 115 tramvají.

Firma se zaměřuje i na trolejbusy. Její dceřiná společnost Škoda Electric jich letos vyrobí více než 300, což je trojnásobný nárůst oproti loňsku.

Aktuálně má Škoda Transportation rozpracovaných zhruba 40 tramvají a 30 trolejbusů. První trolejbusy budou jezdit v Sofii, Plevenu, Bratislavě nebo Zlíně.

Tempo výroby bude během roku ještě zvyšovat, což se projeví i v nabírání nových zaměstnanců. Nové pracovníky firma podle mluvčí Lubomíry Černé hledá už od konce loňského roku. Nedostatek je zejména technicky vzdělaných lidí – svářečů, zámečníků, ale i inženýrů, konstruktérů a projektantů.

„Měsíčně do skupiny nabíráme zhruba 30 až 40 lidí. S problémy se potýkáme u špičkových technických profesí, jako jsou konstruktéři či projektanti, ale také s některými dělnickými profesemi, kde je potřebná vyšší kvalifikace,“ říká Černá.

Letos firma očekává tržby okolo 18,5 miliard korun. To ve srovnání s loňským rokem představuje zhruba 20procentní nárůst. Z toho podíl exportu na nových výrobcích bude více než 65procentní. Tramvaje vyrobené v Plzni jezdí například v lotyšské Rize nebo polské Wroclavi.

České tramvaje se objeví i ve Washingtonu

České firmy mají úspěch i na jiných trzích. Například Krnovské opravny a strojírny už dříve dodaly tramvaje do uzbeckého Taškentu. Tramvaje vyrábí i společnosti Inekon Group, jejímž velkým a lukrativním trhem jsou Spojené státy. Desítky jejích tramvají se rozjedou ve Washingtonu.

Téměř před 10 lety firma uzavřela s městem lukrativní kontrakt, který se podle amerických medií pohybuje kolem 24 milionů dolarů. Podnik už dříve dodal tři tramvaje do Portlandu a Seattlu. A míří i na africký trh.

Letos by podnik mohl uskutečnit léta uzavřený kontrakt na výstavbu celé tramvajové dopravy v Dakaru.

Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) uvedl do provozu nové tramvaje typu VarioLFplus/o z Krnovských opraven a strojíren. Budou jezdit na nově budované tramvajové trati na sídliště Nové Sady | Foto: ČTK

„My jsme v prvních úvahách počítali s tím, že by se postavily tramvajové tratě v délce asi 75 kilometrů, ale to je výhled. Trať může stát nějakých 70 milionů eur a vozy stojí dalších zhruba 30 milionů,“ vysvětluje generální ředitel Inekon Group Josef Hušek.

Podnik si od roku 2008 prošel – stejně jako další hráči na trhu – krizovým obdobím. V současnosti poptávka podle šéfa Inekon Group Josefa Huška začíná opět růst. Firma třeba dokončuje kontrakt na modernizaci vozů pro lokální dráhy v Salcburku.

Vedle amerického, ruského a afrického trhu chce rozšířit svůj byznys i ve velkých městech Jižní Ameriky. Pozornost firma soustřeďuje zejména na Čínu, kterou považuje za velmi lukrativní trh. Poptávku má v několika čínských městech, na uzavření kontraktů teprve pracuje.

mka, Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme