Silničáři by díky počasí mohli spravovat díry, nemají ale čím. Materiál bude až v květnu
Silnice jsou i po mírné zimě plné děr, brzké jaro ale paradoxně silničářům komplikuje situaci. Obalovny dodávající trvanlivější teplou směs totiž začínají výrobu až v květnu. Opravy je proto zatím možné dělat jen provizorně.
Popis opravy je rychlý. Výtluk silničáři vyčistí od prachu a nečistot, položí na něj studenou směs a zadrtí.
Taková oprava netrvá příliš dlouho. Každý se proto může ptát, proč jsou silnice dál plné děr. „Tady je provoz. Kamiony, když na to vjedou, to hned vytáhnou ven a vyhodí“ vysvětluje David Holenda z Krajské údržby silnic Vysočina.
Na silnicích nižších tříd opravy drží. Tam, kde je velký provoz, mají silničáři problém. Na opravy je totiž možné použít jen takzvanou studenou směs. Kvalitnější teplá směs zatím prý není.
„Bude od doby, kdy se rozjedou obalovny. To je květen červen, kdy velké firmy už mají odběry. Opravuje se od června do podzimu,“ objasňuje mistr údržby Ladislav Prokop.
Zatímco studenou směsí je možné opravit výtluk bez jeho předchozí přípravy, teplou směsí se opravují díry přesně ohraněné a na opravu připravené. „Podle mě je ta teplá směs lepší, protože se dělá při větších teplotách a je sucho,“ potvrzuje Prokop.
Jak už bylo řečeno, hlavní problém po opravě studenu směsí jsou kamiony, které ji před zatvrdnutím vytlačí z výtluku. Skoro by se dalo říct, že než silničáři dojdou na druhou stranu silnice, mohou začít zase od začátku.
„Jedeme opravit ještě jednu támhle a možná, až pojedeme nazpátek, tak ji uděláme znova, pokud to bude vyhozený,“ usmívá se David Holenda.