V Česku je 17 tisíc učitelů, kteří nemají požadovanou kvalifikaci

Na školách v Česku je celkem 17 tisíc učitelů, kteří nemají potřebnou kvalifikaci. Zjistilo to ministerstvo školství. Podle šéfa úřadu Marcela Chládka si většina z nich v nejbližší době požadované vzdělání doplní. I tak ale bude muset příští rok velká část učitelů ze škol odejít.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kandidát na ministra školství Marcel Chládek z ČSSD

Kandidát na ministra školství Marcel Chládek z ČSSD | Zdroj: ČTK

„Někteří z nich nastoupí na vzdělávání v tomto roce, někteří přislíbili, že nastoupí do konce roku, ale i tak by mělo od 1. ledna 2015, pokud se nic zásadního nezmění, vzdělávací systém opustit sedm tisíc učitelů,“ řekl Chládek.

Původně se prý domníval, že se jedná pouze o jeden segment, ale týká se to podle něj jak základního, tak středního školství. Dodal, že podle šetření je v České republice 10 procent nekvalifikovaných pedagogů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hosty Večerní publicistiky byli ministr školství za ČSSD Marcel Chládek a Tomáš Feřtek ze společnosti EDuin zaměřené na koncepci vzdělávání.

„V některých oblastech se to ale týká dokonce 30 až 35 procent. Může se stát, že dojde ke kolapsu části vzdělávacího systému v některé lokalitě České republiky,“ upozornil.

Nejhorší situace je v Karlovarském, Ústeckém, Libereckém a Středočeském kraji a také v Praze. Ministr chce problémy řešit přímo v jednotlivých regionech.

„Vyjedu do konkrétních regionů a budu jednat o jednotlivých záležitostech s hejtmany a starosty měst, chci se domluvit s pedagogickými fakultami, aby otevřely mimořádné termíny doškolování těchto učitelů,“ popsal.

Chládek však počítá i s tím, že bude nejspíš některým učitelům udělovat i výjimky. „Musím podotknout, že nekvalifikovaný pedagog neznamená, že je to člověk bez kvalifikace. Je tam dokonce celá řada vysokoškoláků pedagogického zaměření, ale mají ho například na střední školství a učí dlouhodobě v základním. A proto se přikláním k variantě výjimky,“ vysvětlil.

Výjimku by mohli dostat i učitelé jazyků. „Máme celou řadu jazykářů z jiných zemí, ze Spojených států máme dokonce lidi i pedagogicky vzdělané, ale v České republice se jim tato kvalifikace neuznává,“ dodal ministr.

Dobrý nebo špatný učitel

Tomáš Feřtek ze společnosti EDuin zaměřené na koncepci vzdělávání navrhuje, aby stát přihlížel i k pedagogickému vzdělání získanému jinde než na pedagogických fakultách.

„Já si myslím, že se shodneme na tom, že učitel má být vysokoškolsky vzdělaný, že má mít pedagogické vzdělání. Ale budeme muset ujasnit, jestli pedagogické vzdělání opravdu znamená jenom to, co člověk získal na pedagogické nebo učitelské fakultě,“ uvedl.

„A je tady ještě jedna záležitost. My zatím neumíme rozlišit u učitelů s diplomem či bez něj, kdo z nich je dobrý nebo špatný. To bychom měli v rámci problému také vyřešit. Prostřednictvím kariérního systému, standardu práce učitele. Nekryje se to s tím, kdo má nebo nemá diplom,“ dodal.

Katarína Brezovská, Jakub Šídlo, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme