Spar odchází z Česka, 50 obchodů prodá za více než 5 miliard Aholdu

Nizozemská maloobchodní společnost Ahold se dohodla s rakouskou firmou Spar na odkoupení jejich obchodů v České republice. Hodnota transakce je 5 miliard a 245 milionů korun. Oznámil to Ahold na svých internetových stránkách.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Interspar

Interspar | Foto: Radana Schaeferová

Rakouský Spar přiznává, že svou pozici na českém trhu neudrží, dál chce působit v Maďarsku, Slovinsku a Chorvatsku.

Nizozemský Ahold tak do poloviny roku získá dalších 50 obchodů, z toho 36 hypermarketů Interspar a 14 supermarketů Spar, jejichž čisté tržby loni dosáhly 12 miliard.

Přehrát

00:00 / 00:00

Obchody SPAR v Česku končí, kupuje je nizozemská společnost Ahold. O téma se zajímala redaktorka Marcela Hálová

Podle Miroslava Motejlka ze serveru Motejlek.com se dal obchod očekávat. „Ahold byl jedním ze dvou hlavních zájemců, druhým byla skupina Agrofert. Nicméně teď bude otázkou, jestli bude Ahold schopen sám se udržet na českém trhu, což bych do budoucna spíš vyloučil,“ míní.

Ahold působí v Česku od roku 1991, v současné době v zemi provozuje 284 obchodů pod značkou Albert. Po akvizici obchodů Spar bude mít přes 330 obchodů po celém území ČR. „Staneme se tak jedničkou v maloobchodním prodeji potravin v zemi,“ uvádí společnost.

Podle Motejlka se tímto obchodem situace pro zákazníky v Česku zhorší. „Obchody Interspar určitě nabízejí výrazně vyšší kvalitu než Ahold. Pro zákazníka se tak opět zhorší výběr. A také předpokládám, že Ahold u trhu do budoucna odejde a bude pohlcen někým jiným. Očekával bych, že výhledově se skutečně stane vlastníkem Agrofert,“ předpovídá publicista.

Opačný názor ale zastává analytik společnosti Next Finance Jiří Cihlář: „V tuhle chvíli se Albert stane jedničkou v českém maloobchodu, ale nečekám, že by to zákazníkům přineslo nějakou výraznou změnu.“

Celou transakci musí ještě schválit antimonopolní úřad. Pokud tak učiní, stane se Ahold s více než 330 obchody jedničkou na českém maloobchodním trhu. Zatím je na třetím místě po německé firmě Schwarz s prodejnami Kaufland a Lidl a anglickém Tesku.

Český trh opustila řada obchodních řetězců

Spar není první společnost, která opouští český trh. Jako první v roce 2005 odešel kvůli vysokým prodělkům rakouský řetězec Julius Meinl, v roce 2006 následoval francouzský Carrefour, který prodal své pobočky Tesku, a německá Edeka.

Přehrát

00:00 / 00:00

O odchodu značky Spar z českého maloobchodního trhu mluvil Jiří Šimara, analytik společnosti Cyrrus

Z Česka zmizela i belgická Delvita a německý Plus-Discount. Jejich sítě převzala, jako i v současném případě Sparu, konkurence.

V současnosti je na českém trhu nejsilnější Kaufland, následuje Tesco a na třetím místě je právě společnost Ahold.

Expanze mezinárodních širokosortimentních řetězců na českém trhu | Foto: ČTK

Jitka Hanžlová, Marcela Hálová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme