Pošťáci jsou nucení k podomnímu prodeji. Vedení pošty tvrdí, že jde pouze o informování

Poštovní doručovatelé jsou v kleštích. Při roznášce dopisů musí lidem nabízet i takzvané doplňkové zboží. Pokud ho neprodají dost, nedostanou vyplacenou část pohyblivé složky mzdy. Některá města a obce ale podomní prodej na svém území zakázala vyhláškou. Pošťákům tak teoreticky hrozí pokuta až 200 tisíc korun. Vedení České pošty tvrdí, že o podomní prodej nejde.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pošťák, poštovní doručovatel (ilustrační foto)

Pošťák, poštovní doručovatel (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

„Na čtvrtletí jsme měli rozpis produktů, jak finančních, které musíme uzavřít, tak i ostatního zboží. Podle toho se odměna odvíjela,“ říká bývalá pošťačka Helena Zouharová.

Na poště v Blansku pracovala 15 let - až do loňského podzimu. Když ve městě začala platit vyhláška o zákazu podomního prodeje, zajímala se, jestli to platí i pro poštovní doručovatele:

Přehrát

00:00 / 00:00

O podomním prodeji doručovatelů České pošty natáčela redaktorka Vlasta Gajdošíková

„Vedení nám tvrdilo, že se nás to netýká, tudíž jsem se rozhodla, si to ověřit. Napsala jsem dotaz na městský úřad, kde mě byla odeslána zpráva, že se to na poštu také vztahuje. A teď jsem nevěděla, na čem bych byla, jestli bych pokutu platila já, anebo Česká pošta.“

Podle mluvčí České pošty Marty Selicharové se u doručovatelů nejedná o podomní prodej:

„Úkolem poštovních doručovatelů je nabízet, to znamená informovat klienty o tom, že je například možné koupit si losy, mobilní karty, anebo noviny či časopisy. Podomní prodej to není, protože vy nejdřív poskytnete informaci, což podomní prodej není. Ale pokud zákazník vyjádří přání, tak už je to jeho přání.“

Česká pošta, prodej cigaret, post shop (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Gerta Mazalová ze Sdružení obrany spotřebitelů ale oponuje, že se o podomní prodej jedná:

„Není rozhodující, jestli nakonec dojde k uzavření smlouvy, nebo nikoliv. Podstatné je jednání, které může vést k uzavření smlouvy. To znamená oslovení spotřebitele s nabídkou zboží a služeb. Navíc je to oslovení doma, kdy se zákazník neměl čas se s něčím takovým seznámit. Je to pro něho moment překvapení. A ten je zneužit. V každém případě je to porušování vyhlášek. A to se nesmí.“

Česká pošta podle Mazalové zneužívá výjimečného postavení, jaké poštovní doručovatelé u veřejnosti mají.

„Doručovatel je něco jako pan doktor, pan farář. On jim nosí poštu, je důvěryhodný, poradí. Každý svému listonoši věří. My jim radíme, aby podomní prodejce vyhodili, nepouštěli je do bytu. Ale oni říkají, že je to přeci jejich paní listonoška a to že nemohou,“ mluví o zkušenostech Mazalová.

Česká pošta (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Proto Sdružení obrany spotřebitelů zaslalo dopis generálnímu řediteli České pošty, kde ho na porušování vyhlášek upozorňuje. Helena Zouharová přiznává, že i když vnitřní předpisy pošty říkají, že doručovatelé mají zboží jenom nabízet, ve skutečnosti k prodeji v bytech klientů dochází.

„Já když tu smlouvu uzavřu, tak já mám za to tu odměnu, tu čárku, že jsem získala klienta. Oni třeba řeknou: Uděláme ti taky čárku, že jsi splnila, že jsi klienta oslovila. Jenže každý pracovník chce mít toho klienta pro sebe,“ vysvětluje Zouharová.

Zatím Česká pošta ani její doručovatelé za porušení vyhlášky o podomním prodeji pokutu nedostali. Lidé si totiž své pošťáky nechtějí pohněvat a raději je nenahlásí.

Vlasta Gajdošíková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme