Audioknihy jsou čím dál oblíbenější. V žebříčku bodovali třeba Brown či Foglar
Nahrávky s dramatizacemi nebo četbou získávají u posluchačů čím dál víc na oblibě. Přispělo to dokonce k tomu, že se nedávno z těch nejúspěšnějších audioknih začal – po vzoru tištěných a elektronických knih – sestavovat pravidelný žebříček. V něm si například v únoru nejlépe vedlo Inferno Dana Browna.
Žebříček nejúspěšnějších audioknih publikuje Svaz českých knihkupců a nakladatelů od začátku letošního roku.
„O audioknihách jsme uvažovali, ale ony ty prodeje nebyly zas tak úplně veliké. Žebříček funguje na bázi statistického vzorku, to znamená, že jsme pořád nevěděli, jak to uchopit,“ uvedla tajemnice Svazu českých knihkupců a nakladatelů Marcela Turečková.
O sestavování žebříčku nakonec přispěly prodeje audioknih.
„Loni před Vánocemi už za námi přišli konkrétní prodejci, že si myslí, že už by to mělo smysl, že ty prodeje už jsou na takové výši, že v téhle chvíli už je čas na to udělat žebříček,“ dodala Turečková.
Audiokniha je úspěšná, když její prodej překročí 1000 kusů, 2000 prodaných CD nosičů nebo stažení jsou už hodnoty bestselleru. Pro srovnání – bestseller u elektronické knihy se počítá od 5000 prodaných kusů, u tištěné pak od deseti tisíc.
Žebříček Svazu českých knihkupců a nakladatelů však zatím zahrnuje jen stažené soubory. Přestavuje tedy data z prodejních serverů. Klasické CD nosiče, které v prodeji audioknih představují asi polovinu, zatím v žebříčku nejsou.
Marcela Turečková však nepředpokládá, že by tato data nějak výrazně změnila pořadí nejprodávanějších audioknih.
„To je vlastně i u těch elektronických knih – prvních pět titulů jsou takové ty výrazné věci a potom ten zbytek už je z toho, co se zrovna v té chvíli ten měsíc prodávalo,“ poznamenala.
A které audioknihy jsou vlastně podle žebříčku zrovna nejúspěšnější? V posledním zveřejněném, tom za únor, vyhrálo Inferno spisovatele Dana Browna v podání herce Vladimíra Táborského před Rychlými šípy od Jaroslava Foglara. Na třetím místě pak byly Madisonské mosty od Roberta Jamese Wallera načtené od Zlaty Adamovské a Ladislava Županiče.
Detektivky, humor, klasika
Zákaznické trendy sleduje i vydavatelství Českého rozhlasu Radioservis. I když v jeho produkci nejde ani tak o novinky jako spíše o oblíbené žánry.
„Dnešní náš katalog je průřezem jak těch starých věcí, tak se samozřejmě snažíme sledovat i novinky,“ poznamenala ředitelka společnosti Radioservis Kateřina Konopásková.
Velkou roli při vývěru podle ní hraje obchodní hledisko. „Ty věci by se měly prodat, měly by si na sebe vydělat, tudíž se musíme trefit do vkusu čtenářů a posluchačů,“ dodala.
Z žánrů se prý nejvíce prodávají detektivky, česká i světová klasika a humor, i když toho by podle Konopáskové mohlo být – alespoň v soudobé české literatuře – víc. Lidé se podle ní chtějí u audioknih hlavně pobavit a odpočinout si.
„Takže potom už třeba ta česká soudobější literatura, kterou jsme udělali několikrát, nejde. Dosahujeme v ní nejhorších prodejů,“ podotkla.
Vyjádřit své preference mohou posluchači nejen nákupem, ale i hlasováním o Audioknihu roku 2013. Anketu, která začíná právě dnes a je otevřená v průběhu měsíce dubna, vyhlašují sami vydavatelé.