Vláda se snaží vyhnout soudu se společností Kapsch, zaplatí jí ale méně

Vládní kabinet se snaží vyhnout arbitrážnímu řízení, které vůči státu vyvolal provozovatel mýtného systému. Firmě Kapsch hodlá ale zaplatit méně, než kolik původně chtěla.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Placená kamionová doprava na Pražském okruhu | Foto: Tomáš Adamec

Firma Kapsch podala návrh na arbitrážní řízení v polovině února. U rozhodčího soudu při Hospodářské a Agrární komoře se domáhala po ředitelství silnic a dálnic dlužné částky ve výši 157 milionů korun. To je dluh za poslední tři roky.

Ředitelství silnic a dálnic tehdy neuzavřelo dodatek ke smlouvě, který by reflektoval větší počet nákladních aut na silnicích. Je to vlastně dluh za provoz části palubních OBU jednotek. To jsou přístroje, které umožňují komunikaci nákladních aut a mýtných bran.

Přehrát

00:00 / 00:00

O snaze vlády vyhnout se arbitrážnímu řízení mluvila Jitka Hanžlová

Podle smlouvy z roku 2006 zajišťuje Kapsch nejen provoz mýtných bran, ale také těchto jednotek. Jejich počet neustále roste, a proto se postupně uzavíraly dodatky smlouvy, které vycházely z toho, že je potřeba větší množství palubních jednotek.

Naposledy byl takový dodatek uzavřen v roce 2009. Ale od té doby už ministerstvo dopravy nic neudělalo. Přitom ovšem smlouva z roku 2009 zahrnuje 530 tisíc kusů palubních jednotek. Teď už jich je ovšem v provozu 675 tisíc. Ty, které jsou nad rámec původní smlouvy, chce Kapsch zaplatit.

Návrh uvízl na ministerstvu

Původně chtěla 1400 korun za roční službu, spojenou s palubní jednotkou. Ředitelství silnic a dálnic se podařilo tu částku snížit na 237 korun. Dohodu měla schválit vláda, ale návrh dohody se na hodně dlouho zadrhl na ministerstvu dopravy.

Proč tam zůstal ležet, to zřejmě nikdo neví. Současný ministr dopravy Antonín Prachař nečinnost ministerstva připouští. V televizi Nova řekl začátkem března, že ministerstvo nekonalo dva roky a že proto požadavky firmy Kapsch naprosto chápe.

Podle informací Lidových novin se vláda rozhodla zamezit arbitráži a chce se s firmou Kapsch dohodnout. Nabízí jí 62 milionů korun. To je o zhruba 95 milionů méně, než firma původně požadovala.

Cena může tak výrazně klesnout například proto, že někteří tranzitní dopravci po průjezdu České republiky tu palubní jednotku nevrátí. Tyto přístroje ale systém stále eviduje a Kapsch poskytuje některé sjednané služby i na ně.

Mýtná brána na Pražském okruhu | Foto: Tomáš Adamec

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme