Doplňkové zboží z pultů pošt dočasně zmizelo, pošťáci ale dál nabízí smlouvy či pojištění

Hračky, stírací losy, pexeso, ale třeba i pečící papír. Ještě před několika týdny zboží, které šlo běžně koupit na přepážkách České pošty. Dnes ho už zákazníci na pobočkách většinou nenajdou. Pošta po kritice ministerstva vnitra výrazně omezuje doplňkový prodej. Téměř prázdné vitríny zaznamenali i zákazníci na většině poboček České pošty v Brně. Po domácnostech tam ale pošťačky stále nabízí pojištění či různé smlouvy.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pošťák, poštovní doručovatel (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

„V současné době jsou za výlohou časopisy, noviny, pohlednice a takové drobné kancelářské potřeby, které souvisí se zasíláním poštovních zásilek. Jako obálky, krabice, lepící pásky, psací potřeby….,“ popisuje brněnská pošťačka Tereza.

Zboží z výloh ale nezmizelo definitivně. Pošty ho pouze stáhly tam, kde není vidět a přemýšlí, co dál. Definitivně zatím pouze vyřadily cigarety.

Přehrát

00:00 / 00:00

Doplňkové zboží z pultů pošt dočasně zmizelo, pošťáci ale dál nabízí smlouvy či pojištění. Jaká je situace v Brně, zjišťoval redaktor Tomáš Jelen.

„Určitě dojde k proměně sortimentu, protože je rozdíl, co nabízíte zákazníkům ve městech a co na vesnicích, ty potřeby jsou mnohem odlišnější. A ten výběr jako takový bude určitě podstatně přísnější,“ vysvětluje mluvčí České pošty Mravinac.

Kdyby se doplňkového prodeje vzdaly pobočky úplně, pocítí to pošta na příjmech. „Všechny evropské pošty bojují o přežití. Nelze totiž opomenout to, že výnosy jsou 400 milionů korun. To není částka, kterou by si Česká pošta mohla dovolit ztratit,“ vypočítává.

To ale není jediný problém, který pošťáci nyní musí řešit. Kritizovaný podomní prodej, při kterém musí nabízet při předávání zásilek různé smlouvy, pořád funguje. A to i přesto, že ve většině měst, včetně Brna, je nabízení smluv po domech zakázáno vyhláškou.

„Tady ty smlouvy prostě pokračují dál. Co se týká životního pojištění a co má pošta nasmlouvané, tak to platí dál,“ popisuje pošťačka Tereza. Pořád se tak podle ní prodávají stavební spoření a pojistky.

„My v terénu jsme takové tipařky. Lidi informujeme, nabízíme, a pokud by někdo měl zájem, tak to oznámíme na poště a zprostředkujeme setkání. A oni by ty lidi měli pak oslovit,“ vysvětluje s tím, že smlouvy přímo u sebe pošťačky nemají. „To možná v konečné fázi těm lidem potom zase doneseme,“ dodává.

Česká pošta omezí doplňkový prodej na přepážkách, úplně se ho ale nevzdá

Číst článek

Tento postup je sice na hranici se zákonem, ale podle mluvčího brněnských strážníků Jakuba Ghanema Česká pošta vyhlášku neporušuje.

„Výjimkou by byla situace, kdy přijde dealer, který pouze si vyžádá kontaktní informace. A pokud mu ten člověk dobrovolně ty kontakty svěří, tak ten dealer se mu může ozvat později e-mailem nebo telefonicky, což už by nebyl ten postižitelný podomní prodej,“ upřesňuje.

Hlavním problémem je to, že porušování prodeje často lidé ani nehlásí, protože vyhlášky se liší město od města.

Tomáš Jelen Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme