Mladí vědci a studenti by mohli radit evropským ministrům školství, jak zlepšit vzdělávání

Studenti a mladí vědci mají v budoucnu radit ministrům školství evropských zemí. Na neformálním setkání ministrů pro konkurenceschopnost v Aténách tento nezvyklý požadavek přednese eurokomisařka pro výzkum, inovace a vědu Máire Geoghegan-Quinnová. Ministři školství by se tak podle ní mohli lépe zaměřit na zlepšení vzdělávacího systému v jejich zemích.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Studentka

Studentka | Foto: Fotobanka RGBStock

„Myslím, že bychom se měli zamyslet nad obrovskou dávkou domácích úkolů. Jak můžete chtít, aby žáci vymýšleli výjimečné projekty, když musí strávit celé odpoledne nebo noc děláním úkolů,“ stěžuje si Alberto Elias, který není žádný záškolák, ale mladý nadějný podnikatel.

„Mě osobně škola nic nenaučila. Někoho zajímá biologie nebo něco jiného, ale mě zajímaly technologie. Měl jsem takový plán: chodit do školy, pak jít na univerzitu, pracovat ve velké společnosti a pak si založit nějakou svoji.“

Přehrát

00:00 / 00:00

S mladými evropskými vědci a studenty v Bruselu natáčela Silive Třeslínová

„Nakonec jsem tu svou založil v patnácti. Vím, že je to klišé, ale měli bychom nechat mladé lidi vystoupit ze zažitých stereotypů,“ dodává Alberto.

S tím souhlasí i Jordan Casey, kterému je 16 let a vlastní už dvě softwarové společnosti. „Myslím si, že je opravdu, ale opravdu důležité zaměřit se více na výuku s počítači.“

„Máme sice dobře vybavenou počítačovou učebnu, ale jediné, co se učíme, je Microsoft Office, jako třeba Word a podobné věci. Jsou to opravdu základy a je někdy opravdu trapné vidět, že studenti toho vědí o počítačích více než jejich učitelé.“

Podle Jordana by bylo dobré na tyto specializované předměty najímat odborníky, kteří dokážou žáky něco naučit. Největším problémem mladých vědců je ale podle mnohých z nich to, že je dospělí neberou vážně, a že nejsou podporováni k dalšímu rozvoji.

‚V mladou generaci by starší měli více věřit‘

„Myslím si, že učitelé, rodiče a vlastně všichni by měli více věřit v mladší generaci. Mladí lidé jsou více otevření novým věcem a nejsou tak negativističtí. Nikdo ale nevěří, že mohou něco dokázat. Dají nám učebnice a řeknou: Toto se naučte."

"Myslím, že zvládneme udělat daleko více než jen to,“ říká Émer Hickey, která spolu se dvěma spolužačkami zvýšila přidáním přírodní bakterie do půdy výnosnost sklizně například obilí o 50 procent.

Komisařka doporučí podobné debaty ministrům školství

Návrhy mladých vědců, jak zlepšit nejen školní prostředí si vyslechla v Bruselu eurokomisařka pro výzkum, inovace a vědu Máire Geoghegan-Quinnová.

„Moc ráda bych viděla ministry školství v každé členské zemi, aby si sedli s mladými nadějnými lidmi, jako jsou tito, a vyslechli je. Tvrdí, že způsob, jakým vyučujeme, je špatný."

"Je založený na vyučování podle striktních osnov, sezení před učitelem a hledění do knih…To opravdu není příliš inovativní způsob,“ řekla po setkání s mladými vědci Českému rozhlasu eurokomisařka.

A přesto, že komise nemá pravomoc zasahovat do vzdělávacích programů jednotlivých zemí, Máire Geoghegan-Quinnová se pokusí na neformálním setkání ministrů je aspoň ovlivnit.

„Musíme vytvořit systém, který dovolí této kreativitě růst a bude ji podporovat. A já určitě doporučím i českému ministrovi, ať takovou debatu se studenty udělá.“

Silvie Třeslínová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme