Památník Vojna u Příbrami se kvůli filmařům dočasně přeměnil na Buchenwald
Když spojenci před 69 lety osvobozovali koncentrační tábor Buchenwald, objevili mezi vězni čtyřletého židovského chlapce, kterého tam propašoval jiný vězeň v kufru. Tento drsný příběh zpracoval ve svém slavném románu Nahý mezi vlky německý spisovatel Bruno Apitz. Druhé filmové zpracování knihy se právě připravuje a jako kulisy Buchenwaldu slouží filmařům pracovní lágr Vojna u Příbrami, kde komunisté věznili odpůrce svého režimu.
„Ti vězni, i když vědí, že se blíží konec války a vystavují se nebezpečí, že to nepřežijí, tak toho kluka vlastně zachrání,“ popisuje příběh vedoucí produkce Petr Bílek.
Současní „návštěvníci“ areálu opravdu vypadají jako z koncentračního tábora. I když najít tři sta správných komparzistů prý nebylo zrovna lehké.
„Nám se přihlásilo v listopadu asi 600 lidí a bylo docela náročné vybrat ten kompars, protože to musejí být lidé, kteří jsou anorektici, hubení,“ říká Bílek.
Kromě účinkujících s příhodným vzhledem přibyly také nové vězeňské baráky.
„Z těch tří baráků, které nám zde zůstanou, je jeden věrnou kopií Buchenwaldu a další dva baráky jsou přizpůsobené – zevnitř odpovídají stavu z 2. světové války, z exteriérů se přibližují spíš podobě následující, to znamená padesátých a šedesátých let,“ přibližuje historik a vedoucí Památníku Vojna Václav Trantina.
Kvůli natáčení je památník v současnosti pro veřejnost uzavřený a ještě do 19. května bude, jak se píše na webu památníku.
Příští návštěvníci budou prý mít nový obrázek především při pohledu z věže. „Opticky ten lágr dostane podobu skutečně lágru, což v tom prostoru bude znát,“ dodává Trantina.
Jeden film podle románu Nahý mezi vlky už vznikl, a to v šedesátých letech v bývalé NDR. Nový snímek by měl nabídnout pohled zbavený ideologického nánosu.
„Tahle kniha vlastně ovlivnila pohled Němců na koncentrační tábory. Autor Bruno Apitz ale nedokázal a nemohl v padesátých letech napsat všechno. Jeho pozdější verze knihy není tak ideologicky zatížená, a z té vycházíme. Sám autor – komunista z východního Německa – strávil v koncentračním táboře několik let,“ poznamenává odborná poradkyně u filmu Susanne Hantke.