Solární letoun, který má obletět svět, absolvoval ve Švýcarsku úspěšný test

Nový typ letadla na sluneční pohon má za sebou úspěšný zkušební let. Dnešní zhruba dvouhodinový test ve středním Švýcarsku podle zástupců projektu Solar Impulse 2 potvrdil očekávání. Stroj letěl ve výšce bezmála 1700 metrů rychlostí 55 kilometrů v hodině.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zkušební pilot Markus Scherdel s autory projektu Solar Impulse Andrem Borschbergem (vpravo) a Bertrandem Piccardem

Zkušební pilot Markus Scherdel s autory projektu Solar Impulse Andrem Borschbergem (vpravo) a Bertrandem Piccardem | Zdroj: Reuters

Se strojem Solar Impulse 2 chtějí švýcarští piloti Bertrand Piccard a André Borschberg příští rok obletět svět. Úspěšný zkušební let je podle nich důležitou etapou, která piloty přibližuje k tomuto cíli.

„Solar Impulse 2 je rozvojem předchozího prototypu, je zdokonalený a více přizpůsobený účelu obletu zeměkoule. Nějaká velká překvapení se asi očekávat nedala, protože princip a koncepce už byla vyzkoušená na předchozím prototypu,“ okomentoval výsledek zkoušky letecký publicista Martin Velek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Letoun Solar Impulse 2 má za sebou první zkušební let. Na podrobnosti se Radiožurnál ptal leteckého publicisty Martin Velka

S první verzí jednomístného letounu Solar Impulse oba piloti provedli řadu úspěšných cest, včetně nepřerušovaného nočního letu.

Loni s ním po etapách přeletěli napříč Spojenými státy, o rok dříve letoun zvládl stejným způsobem i cestu z Maroka do Švýcarska a zpět. Tehdy šlo o první mezikontinentální let letadla na sluneční pohon.

Nová verze solárního letounu je větší a pilotovi poskytuje větší komfort. V kokpitu přibyla toaleta a je možné si v něm dokonce dopřát krátký spánek.

Letoun Solar Impulse 2 přistává po zkušebním letu ve švýcarském Payerne | Foto: Reuters

Solar Impulse 2 má také dokonalejší lithiové baterie, které uchovávají energii získanou ze slunce pomocí 7248 fotovoltaických článků. Ty pokrývají masivní křídla s rozpětím 72 metrů, což je o osm metrů více, než měl první model. Přestože toto rozpětí je dokonce větší než u Boeingu 747, stroj má hmotnost pouhých dvě a půl tuny, tedy asi jako větší auto.

Ke komerčnímu využití solární energie v letectví je nicméně podle Martina Velka ještě stále daleko. „Letadlo je mimořádně nepraktické, je to jednoúčelové letadlo, jehož cílem je překonat rekordy v doletu a podobně. Není to nic, co by se dalo v této podobě používat k jakémukoliv rozumnému létání,“ připomněl publicista.

„Letadlo bratří Wrightů rovněž nebylo nic, co by se dalo použít k něčemu rozumnému, takže je to otázka vývoje. Hlavní věc je, že fotovoltaické články a jejich účinnost stále ještě není taková, aby jejich plocha mohla být natolik malá, aby takové letadlo bylo schopné letět jenom na ně,“ dodal Velek.

ČTK, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme