Naftu a benzín mění řidiči za plyn. Bez lehké nohy se ale úsporněji nesvezou

Zemní plyn zná každý. V domácnostech se díky němu topí a továrny z něj dělají elektřinu. V dopravě patří mezi alternativní paliva se spoustou výhod a silnou perspektivou. V kapalném stavu se jako takzvané LPG už v Česku prosadil, ale i na stlačenou podobu, takzvané CNG, každým rokem jezdí čím dál víc řidičů. Láká totiž cenou i příznivým vztahem k životnímu prostředí. Důležitým faktorem pro úspornou jízdu je ovšem i sám řidič.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Plnící stanice CNG. Za tři minuty je nádrž plná | Zdroj: ČTK

V roce 1872 to bylo poprvé, kdy metan poháněl Ottův spalovací motor. Na dlouhou dobu potom převzaly otěže kapalné pohonné hmoty, nejdříve benzin a poté nafta. Uběhlo přes 100 let a zemní plyn se vrátil. Tentokrát jako alternativní palivo s příznivým vztahem k životnímu prostředí.

„Zemní plyn je v podstatě z 98 procent čistý metan, což jsou čtyři vodíky pouze na jeden uhlík. Má velmi nízké emise noxů a jeho spalováním se díky jednoduché molekule netvoří polycyklické aromatické uhlovodíky, které jsou prokazatelně rakovinotvorné, a to je jedna z vážných vad motorů na naftu. Dieselové motory produkují polycyklické aromáty docela ve velkém množství,“ vysvětluje Jan Ruml z Českého plynárenského svazu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Čím se vyznačuje stlačený zemní plyn, zjišťoval redaktor Matěj Skalický

Hlavně kvůli ekologičnosti jsou v některých evropských zemích na pořízení i provoz vozů na CNG poskytovány také daňové výhody. A to i v České republice. Do roku 2020 je na zemní plyn fixovaná spotřební daň a vozidla do 12 tun jsou osvobozena od daně silniční. Přibývá také plnících stanic, v Česku jich zatím najdete ale jen zhruba šest desítek.

„Dneska jezdí na CNG zhruba 7 tisíc vozidel a vzhledem k tomu, že palivové náklady jsou poloviční oproti benzinu, tak ten nárůst je velmi rychlý. Množství prodaného CNG mezi roky 2012 a 2013 narostlo o 44 procent. Letos to bude stejné, možná dokonce ještě lepší,“ věří Ruml.

Místo rezervy je nádrž na CNG. Rozdíl jinak nepostřehnete..jpg | Foto: Matěj Skalický

CNG láká řidiče i na vysoké oktanové číslo, díky kterému je chod motoru klidný a tichý, stejně jako na fyzikální vlastnosti: zemní plyn je lehčí než vzduch, proto se při úniku rychle odvětrává a nekontaminuje půdu nebo vodu. Samovznícení téměř nehrozí.

Oproti kapalné podobě má stlačený zemní plyn do budoucna navíc velkou výhodu: není závislý na fosilních zdrojích. Nádrž tak můžete naplnit klidně bioplynem vyrobeným třeba z kravského hnoje. Cesta vás v obou případech vyjde asi na korunu za kilometr.

Auto samo levně nepojede

Automobilky na vzrůstající zájem o zelená vozidla hbitě reagují, a do prodejů tak jde čím dál víc aut na alternativní paliva. Aktuálně se nejnovějším přírůstkem do rodiny ekologických aut koncernu Volkswagen pyšní Škoda Auto. Na trh v červnu uvede novou Octavii G-Tec, která podpoří bratry VW Golf Variant a Seat Leon TGI - ti už na plyn nějakou dobu jezdí. Z konkurence jmenujme například Opel Zafiru Tourer, auto na CNG má i Mercedes nebo Fiat.

Na tento segment se dobře lákají zákazníci, zelená auta produkují nízké emise a pyšní se malou spotřebou. Aby ale auto skutečně splňovalo papírové údaje, musí ruku k dílu přiložit také řidič.

Přehrát

00:00 / 00:00

Novou Octavii G-Tec testoval redaktor Matěj Skalický na rovinatých nizozemských silnicích

„Spousta lidí zbytečně moc vytáčí motor. Když ale chcete palivo ušetřit, musíte jet s lehkou nohou, ideálně kolem 1500 otáček za minutu. Lidé si ovšem myslí, že když motor nebudou dostatečně vytáčet, tak ho zničí. Nelíbí se jim zvuk, který při nízkých otáčkách vydává,“ vysvětluje dlouholetý instruktor úsporné jízdy Axel Laven.

Druhým dechem dodává, že okamžitě po rozjezdu je třeba rychle řadit, svižná akcelerace je, možná překvapivě, pro úsporu paliva důležitá.

„Jakmile dosáhnete ideální cestovní rychlost, udržuje ji, šetří to palivo. Dodržujte také bezpečnou vzdálenost od auta před vámi. Když zpomalí, brzděte jen motorem, než ho dojedete. Nemusíte hned používat brzdu,“ objasňuje s tím, že teprve klidná noha s konstantní rychlostí je opravdovou zárukou, že pojedete za minimum.

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme