Průzkum: Čeští manažeři vedou v toleranci neetických praktik při získávání zakázky

Češi obsadili první příčku v tom, jak tolerují neetické obchodní praktiky. Drahé osobní dary nebo výlety do zahraničí ve formě úplatků je ochotná nabídnout víc než třetina českých manažerů. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu Ernst and Young (EY) o podvodech a korupci.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Byznysman

Byznysman | Foto: Comstock Images

Korupce je v Česku nejčastější ve stavebnictví, zdravotnictví a v posledních letech také v IT sektoru.

K podvodnému chování se uchylují hlavně finanční ředitelé, šéfové interního auditu nebo právního úseku. Důvodem, proč vrcholoví manažeři přistupují ke korupčnímu jednání, je především udržení nebo získání zakázky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Výsledky průzkumu shrnula redaktorka Zuzana Švejdová

„Korupční jednání dále v České republice bohužel přetrvává a firmy jsou ochotny udělat spoustu věcí pro to, aby si získaly zakázku nebo se udržely na trhu. Náklady na reprezentaci jsou také způsobeny neznalostí a neuvědoměním si toho, že takové jednání je korupční,“ říká Magdalena Souček ze společnosti EY.

Mezi často používané neetické praktiky patří hlavně nejrůznější protislužby nebo drahé osobní dary jako třeba značkové šperky, hodinky nebo kabelky. To potvrzuje i výkonný ředitel oddělení investigativních služeb a řešení sporů společnosti EY Tomáš Kafka.

„Společnost platí zákazníkovi výlet do nějaké exotické destinace, možná ho zve na nějaký golfový turnaj třeba v Dubaji. Může se jednat třeba i o nějaké pompézní marketingové akce. Zároveň tam byla i velká tolerance pro poskytování osobních darů za účelem ovlivnění zákazníka,“ popisuje.

Nadstandardní náklady na reprezentaci globálně uznává 29 procent manažerů, v západní Evropě je to o procento víc a u sousedů z východní Evropy je to 31 procent.

Co se týká tolerance finančních úplatků, tak v žebříčku jednoznačně vedou Řekové, a to s více než padesáti procenty. Česká republika je s šesti procenty v druhé polovině žebříčku.

Češi příliš nedbají na prevenci korupce

Legislativa se sice zpřísňuje a mezinárodní spolupráce státních orgánů při boji proti korupce zintenzivňuje, tuzemské společnosti už ale tolik nedbají na zavádění protikorupčních opatření.

Existují například horké linky, které slouží pro oznamování nekalého jednání. Zatímco u nás mají firmy tuhle linku jen v 31 procentech, ve Spojených státech to je 96 procent. A třeba takzvaným protikorupčním školením si prošla jen zhruba třetina českých manažerů.

Martin Hromádka, Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme