Výrobci v Libereckém kraji soutěžili o označení Regionální potravina, zvítězilo šest produktů

Komise vybrala šest výrobků, které zvítězily v soutěži Regionální potravina Libereckého kraje. Porotě se zalíbil například nápoj s muchovníkem olšolistým, sýr Cihlovka, kozí bio mléko nebo pastovaný med z Podještědí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Chléb - chleba - pečivo | Foto: Fotobanka stock.xchng

Jablečný mošt s hruškou, jahodou nebo rakytníkem jsou v dnešní době už poměrně známé produkty. U poroty tak zabodoval například džus s exotickou rostlinou muchovníkem olšolistým.

Podle farmáře Jana Vericha z Turnova, který je v soutěži nováčkem, lidé velmi často zaměňují muchovník s muchomůrkou.

„Kdo překládal latinský název na muchovník olšolistý nepřemýšlel o tom, jak se to bude prodávat, protože ten název není úplně nejlepší. Je to dovezená rostlinka z kanadských prérií. Chuťově bychom to mohli přirovnat něco mezi kanadskou borůvkou a černým rybízem," vysvětluje Verich.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaké produkty letos získaly v Libereckém kraji označení Regionální potravina, zjišťovala Eva Malá

Muchovník je podle něj velice zdravý a obsahuje vitaminy C, B2 a antioxidanty. Vhodný je hlavně pro děti a staré lidi. „Na to, jak je to zdravé, je to dokonce i dobré," dodává farmář.

Druhým nováčkem, který porotu přesvědčil, je Jiří Folda z Frýdlantu. Podle něj šunkový salám Retro zaujal tím, že obsahuje pouze maso.

„Vracíme se zpátky k místním odběratelům a vracíme se ke zpracování z padesátých let. Bylo to založené čistě na surovině bez přídatných látek. Do toho jde 100 procent masa," popisuje vítězný výrobek Folda.

Regionálním výrobkem je i Trhadlo. Cereální chléb je upečený tak, že se dá po kusech odtrhávat, prozrazuje fígl Martina Lampová ze semilské pekárny.

Označení Regionální potravina je zárukou místního regionálního původu. V devíti kategoriích letos v Libereckém kraji soutěžilo 56 produktů od 21 výrobců. Nejsilnější zastoupení měly masné a pekařské výrobky. Zvítězilo šest produktů, v některých kategoriích nebyla cena udělena. Oceněný výrobek získá právo užívat ocenění na obalu produktu po dobu čtyř let.

„Půl kila těsta, které se malinko rozplácne na placku a děličkou se rozdělí na dílky. My tomu říkáme trhance, takže od toho ten název Trhadlo. Výborné na grilování, když se teď v létě opéká," říká Lampová.

Ocenění si výrobci pochvalují. Je to pro nás prestiž, říká Josef Pulíček z kozí farmy v Pěnčíně. „Spotřebitelé mají větší zájem o potraviny, které jsou takto oceněné," konstatuje Pulíček.

Přesto si mnozí z nich stěžují, že se lidé více dívají na cenu než na kvalitu a zavírají se malé prodejny, kde se regionální výrobky lépe prodávají. Také restaurace nevycházejí farmářům vstříc.

„Základní problém, se kterým se potýkám, je, že třeba v restauracích je nabídka velmi špatná. Myslím, že lidé by měli chtít regionální výrobky, regionální mošty, protože tam to začíná. Když nebude poptávka, prodej výrobků je mnohem horší," dodává farmář Jan Verich.

V masném průmyslu se zase potýkají s nedostatkem tuzemského masa. Musejí ho dovážet i z okolních zemí.

Eva Malá, Anna Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme