Smyk na mokré vozovce i slalom se sypačem. Ústečtí silničáři zkoušeli nové vozy

Smyk s několikatunovým sypačem nebo prudké brzdění s malým nákladním autem. Tak vypadal výcvik řidičů ústecké Správy a údržby silnic na polygonu v Mostě. Silničáři dostali od Ústeckého kraje nová nákladní auta a sypače. Řidiči je dnes vyzkoušeli v extrémních situacích.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nové sypače Správy a údržby silnic Ústeckého kraje na polygonu v Mostě

Nové sypače Správy a údržby silnic Ústeckého kraje na polygonu v Mostě | Foto: Jan Beneš | Zdroj: Český rozhlas

Rozjeté sypače bez nákladu z třiceti kilometrové rychlosti zastaví na suchém povrchu zhruba do šesti metrů. Na mokrém povrchu z padesátky už je to o poznání delší brzdná dráha.

Instruktor si nevšímá jen pohotové reakce, ale také toho, jak se řidiči za volantem chovají.

„Těla by měla být dokonale zapřená mezi pedály a opěradlem,“ říká instruktor bezpečné jízdy Antonín Vohradský.

Přehrát

00:00 / 00:00

Při kurzu bezpečné jízdy pro řidiče sypačů natáčel reportér Jan Beneš

Jedním z řidičů, který prochází výcvikem je Ervín Šmíd. Podobné cvičení už jednou zažil, tehdy ale jezdil se starým sypačem.

„Už jsem tady byl jednou s velkým náklaďákem, asi před pěti lety. Jsou to nová auta, tak aspoň vidíte, co to dělá. Že ta technika ta technika opravdu postoupila hodně daleko, určitě to líp drží na silnici, je to jako osobák,“ popisuje řidič.

Ústecká Správa a údržba silnic chce své řidiče procvičit v krizových situacích. „Dostali jsme nová vozidla. Jsou to automaty nebo poloautomaty a je to úplně jiný způsob jízdy, tak jsme se rozhodli proto, aby ty šoféři s tím autem se seznámili,“ vysvětluje technický náměstek společnosti Jaroslav Tačner.

Nová vozidla jsou sice vybavena řadou systémů, které mají zabránit smyku, důležitý je ale především řidič.

Nové sypače Správy a údržby silnic Ústeckého kraje na polygonu v Mostě | Foto: Jan Beneš

Jak se přesvědčil právě Ervín Šmíd, kterému se v polovině brzdné dráhy dostal vůz do smyku a celý náklaďák se dostal do hodin.

„Určitě jsme nečekali s kolegou takovou reakci. Celou dobu se to drželo, pak se to najednou utrhlo a prostě to šlo bokem,“ popisuje řidič.

I hrozivě vypadající smyk ale režíroval instruktor Anotnín Vohradský. „Situace byla navozená uměle. Cílem bylo ukázat všem, že i když mají špičkovou techniku, pořád první kdo pracuje a rozhoduje o všem, je řidič,“ vysvětluje instruktor.

Před nástupem zimy si silničáři vše zopakují, tentokrát na ledě a sněhu.

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme