Aero Vodochody stvrdí prodej L-159 firmě Draken. Plánuje další spolupráci i vývoj

Na veletrhu v anglickém Farnborough dnes oficiálně stvrdí první zahraniční prodej českých bitevníků L-159. 14 letadel získá soukromá americká firma Draken, která má navíc opci na nákup dalších 14 strojů, za několika stovek milionů dolarů, což je zlomek jejich pořizovací ceny. Prodej nepotřebných letounů české armády dojednal coby zprostředkovatel jejich výrobce, společnost Aero Vodochody. Ta dnes na prestižním veletrhu představí taky nástupce legendárního cvičného letounu L-39 Albatros.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Motor Williamsje připravený pro modernizovanou verzi L-39. V pozadí stánek Aera na veletrhu ve Farnborough | Foto: Jiří Hošek

Generální ředitel Draken International Jared Isaacman se v exkluzivním rozhovoru pro Český rozhlas netají chválou na adresu českého bitevníku.

„Možná začátky L-159 z hlediska načasování nebyly nejlepší, ale my si myslíme, že drak letounu je pořád mimořádně slibný,“ říká Jared Isaacman a pokračuje:

Přehrát

00:00 / 00:00

Na veletrhu v anglickém Farnborough byl i zahraniční zpravodaj Českého rozhlasu ve Velké Británii Jiří Hošek

„Žádný jiný typ letadla téhle kategorie nemá takové náklady na provoz v poměru ke schopnostem stroje a jeho spolehlivosti. Myslím, že se pro L-159 najdou noví zákazníci. Draken může být prvním exportním klientem, ale dokážu si představit, že jich bude mnohem víc."

Americký Draken je majitelem největší soukromé flotily vojenských proudových letounů na světě. Díky smlouvě s americkým ministerstvem obrany poskytuje stroje k nejrůznějším formám výcviku. Tenhle osud budou mít i české L-159.

„Budou se používat pro různé simulace ohrožení, pro výzkum a vývoj, ale i další podpůrné tréninkové programy amerického ministerstva obrany a našich spojenců. To jsou prvoplánové záměry. Máme ale takovou důvěru v drak letadla a jeho schopnosti, že L-159 nejspíš předčí naše původní očekávání. Snadno si umím představit, že stroje budou plnit různé služby v Evropě pro partnery z NATO," dodává Jared Isaacman.

Průlomový obchod

L-159 se tak stává výcvikovým letadlem pro americké letectvo a americké námořnictvo. Podle Ladislava Šimka, prezidenta Aera Vodochody, jde o „skutečně nejvýznamnější marketingový tah vůbec v historii celého projektu“.

Ladislav Šimek přitom zdůrazňuje symboliku prodeje přebytečných strojů, o který se ministerstvo obrany marně pokoušelo 8 let. Obchod s Drakenem považuje za průlomový a podotýká, že Aero je výrobu L-159 kdykoli připraveno obnovit. Spolupráce s Drakenem půjde podle Šimka výrazně nad rámec samotného prodeje bitevníků.

Zakonzervované L-159 v hangáru Aera Vodochody | Foto: Petr Medek

„Počítáme skutečně se širokým partnerstvím, které bude obsahovat spolupráci v oblasti výcviku a samozřejmě i spolupráci v oblasti marketingu. Na amerických kontinentech má společnost Draken výrazně lepší pozici než naše společnost a toho chceme společně využít,“ říká Ladislav Šimek.

Aero dnes odbornému publiku a médiím ve Farnborough představí projekt modernizace cvičného stroje L-39, tedy jasně nejúspěšnějšího letounu své výroby. Stávajícím Albatrosům končí životnost a o kupce by podle Ladislava Šimka neměla být nouze.

Podzvukový letoun L-159 Alca vyvinula společnost Aero Vodochody v 90. letech. Ministerstvo obrany za konzervaci strojů v letech 2006 až 2013 zaplatilo asi 260 milionů korun. Vloni úřady vyhlásily neúspěšnou veřejnou obchodní soutěž na prodej osmi letounů.

„Jednak vedeme intenzivní rozhovory se stávajícími uživateli L-39, kteří už několik let po podobném projektu volají, takže je to projekt spíše tažený zákazníkem,“ myslí si Ladislav Šimek a pokračuje:

„S ohledem na detailní znalost potřeb zákazníka a velmi dobrou komunikaci s těmi stávajícími, více než třiceti zákazníky, které na světě máme, a na druhé straně v kombinaci s velmi nízkými náklady ve srovnání s jakýmkoliv jiným řešením, dává tomuhle projektu velmi slušné šance do budoucna.

Aero věří, že by první smlouvu o prodeji „nové" L-39 mohlo se zákazníky podepsat v roce 2018.

„My ten projekt rozfázujeme do dvou částí – ta první je v podstatě remotorizací stávající třicet devítky, která úspěšně otestuje nový motor ve starém letadle. A druhá fáze znamená pak vývoj celého nového letadla,“ přibližuje prezident společnosti Aero Vodochody a uzavírá:

Výcvikový letoun L-159B | Foto: Aero Vodochody

„Bude na první pohled velmi podobné tomu stávajícímu, bude zachován ten základní aerodynamický koncept. Tou nejviditelnější změnou asi bude odstranění palivových nádrží na konci křídel.“

Jiří Hošek, mad Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme