Konflikt na Ukrajině nepřeje obchodu. Export českých firem se propadá

České firmy přicházejí kvůli krizi na Ukrajině o miliony. Český statistický úřad zaznamenal za prvních pět měsíců roku propad vývozu na Ukrajinu o 30 procent, v dubnu to bylo až o polovinu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ukrajina byla mezi zeměmi, o které byl v posledních letech mezi českými exportéry a investory velký zájem. Řada z nich tam má rozpracované projekty, objem nasmlouvaných zakázek je přibližně 10 miliard korun. Teď se ale většina akcí zastavila.

Podle Dany Kuchtové ze Svazu průmyslu a obchodu Ukrajina nejspíš vypadne z dvanáctky prioritních zemí exportní strategie České republiky.

„Řada firem tam má projekty, které jsou lidově řečeno zamrzlé, a mají obavy z dalšího vývoje,“ vysvětluje.

„Podíl Ukrajiny na českém exportu není tak velký, je to asi jedno procento, ale české firmy měly doteď o to teritorium velký zájem, takže ta složitá situace, která pokud už není, tak se blíží občanské válce, samozřejmě obchodu nepřeje,“ dodává Kuchtová.

Státní Exportní garanční a pojišťovací společnost od února nepojišťuje nové projekty na Ukrajině, což podnikům situaci ještě ztěžuje.

„Naše firma je na tom přibližně srovnatelně, ale naštěstí ukrajinské teritorium pro naši firmu není zásadní, takže ten výpadek je v desítkách tisíc korun, což není vůbec významná položka,“ říká místopředseda Asociace exportérů a ředitel ATAS elektromotory Náchod Otto Daněk.

Hamé zvýšila odbyt o více než desetinu

Existují ale i podniky, které na Ukrajinu navzdory krizi dál vyváží. Patří mezi ně potravinářská společnost Hamé. Pro ni je Ukrajina pátým nejdůležitějším trhem.

„Krize na Ukrajině určitě ovlivnila i nás, zkomplikovala například vývoz našeho zboží a výrazně ztížila distribuci zboží v tamních regionech. Kupní síla Ukrajinců se kvůli devalvaci tamní měny výrazně snížila, což se samozřejmě odráží i v nákupním chování,“ popisuje mluvčí Hamé Petr Kopáček a doplňuje:

„I za těchto složitých podmínek se nám na Ukrajině zatím poměrně daří, a to díky naší silné pozici na trhu a také fungujícím vztahům s distributory. V prvním letošním pololetí jsme dokázali zvednout odbyt našich výrobků o více než 10 procent v meziročním srovnání.“

Podstatný je další vývoj na Ukrajině. Mezinárodní měnový fond předpokládá, že tamní ekonomiku letos postihne propad až o 6 a půl procenta. Zlepšení pravděpodobně nepřijde rychle.

Jitka Hanžlová, Jaroslav Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme