Firmy si stěžují na tendr ministerstva dopravy na mýtného manažera. Je podle nich diskriminační

Některé firmy napadly tendr ministerstva dopravy na mýtného manažera. Ten má pomoct s vypsáním mnohamiliardové soutěže na provoz mýtného systému po roce 2016. Firmy ministerstvu vyčítají hlavně formální chyby i diskriminační podmínky. Pokud bude námitky řešit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, hrozí zpoždění, kvůli kterému by musel nejspíš stát prodloužit končící smlouvu s firmou Kapsch.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Placená kamionová doprava na Pražském okruhu

Placená kamionová doprava na Pražském okruhu | Foto: Tomáš Adamec

„Mohu potvrdit, že na ministerstvo dopravy přišlo pět námitek, se kterými se musíme vypořádat,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Další podrobnosti ale nesdělil.

Do tendru na projektového manažera soutěže na výběr elektronického mýta se přihlásilo celkem šest firem. Ministerstvu poslaly nabídky od 23 do 75 milionů korun.

Jedna z námitek poukazuje na zmatky ohledně hodnoty zakázky. Úřad totiž nejdříve uváděl cenu 130 milionů korun, následně rozšířil rozsah prací bez toho, aby přiměřeně navýšil i hodnotu zakázky.

Při samotném vypsání veřejné soutěže nakonec uvedl, že se zájemci musejí vejít do sta milionů korun, čímž podle stěžovatele porušil zásadu transparentnosti a celé výběrové řízení je tak údajně v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách.

Zdržení několik měsíců se může Česku prodražit

Pokud se výhrady dostanou k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, dá se předpokládat zdržení v řádu několika měsíců.

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. V Česku se elektronické mýtné vybírá od roku 2007. Loni systém vybral zhruba 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům mezi 18 a 20 procenty.

Už na začátku příštího roku přitom ministerstvo potřebuje mít od projektového manažera zadávací podmínky pro samotný mýtný tendr, pokud chce mít alespoň teoretickou šanci zakázku vysoutěžit do konce roku 2016, kdy končí stávající smlouva se společností Kapsch.

Současná zdržení tak nahrávají právě této firmě, protože zpoždění v tendru ji mohou přinést prodloužení dosavadní zakázky bez řádné soutěže. Naopak pro stát je takovýto postup nevýhodný.

Cena služeb je totiž zpravidla vyšší v situaci, kdy je možné zakázku zadat jediné společnosti, než když si konkuruje více potenciálních dodavatelů.

Příprava obří soutěže na desetiletý provoz elektronického mýta po roce 2016 je problém, jehož řešení na ministerstvu odkládala řada bývalých ministrů a ani současnému vedení resortu se příliš nedaří plnit harmonogram, který si samo stanovilo.

V únoru například ministr Antonín Prachař prosadil půlroční odklad dílčích kroků. I po této úpravě měl být ale projektový manažer známý na přelomu srpna a září.

Mýtná brána | Foto: Tomáš Adamec

Ve skutečnosti se přitom jednotlivými nabídkami účastníků nezačala ještě zabývat ani výběrová komise.

Úkolem projektového manažera bude především vyhodnocení jednotlivých způsobů výběru mýta, zda se bude do budoucna dále vybírat pouze s pomocí mýtných bran, nebo se prosadí satelitní systém.

Kvůli významu veřejné zakázky navíc ministerstvo dopravy požaduje, aby dokument stanovující budoucí podobu mýtného systému schválila vláda. Teprve poté předpokládá zahájení samotné veřejné soutěže, ne jeho provoz.

ČTK, Tomáš Bystrý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme