Kvůli extrémním horkům vyskakují tramvajové koleje v Praze až metr nad povrch
Horka komplikují cestování po městě. Vysoké teploty mohou jízdu v rozpálené tramvaji nejen pěkně znepříjemnit, ale dokonce úplně zastavit. Starší kolejnice zabudované v takzvaných BKV panelech, které se nejčastěji objevují v centru Prahy, extrémní teploty velmi zatěžují a mohou je poničit.
Vlivem veder se koleje roztahují a tam, kde jsou nejslabší, se mohou kroutit a vyskakovat z upevnění až metr nad povrch. Dopravní podnik za poslední dva měsíce řešil několik desítek takových případů. Ročně za tyto opravy zaplatí miliony korun.
Pražský dopravní podnik se velmi často potýká se závadami kvůli extrémním teplotám například na Hlávkově mostě. „Ta trať už tu dlouho není v dobrém stavu a právě v případech extrémního horka došlo k tomu, že kolejnice se zvedly i s těmi panely," vysvětluje správce tramvajových tratí Petr Čáslavský.
„Bylo to zhruba 6 panelů asi tady od toho místa, jak stojíme, směrem k těšnovskému podjezdu. Objevili to řidiči tramvaje, kteří informovali dispečink, a ten nás informoval, abychom začali situaci řešit,“ ukazuje.
Reportérka Evelyna Kulíšková zjišťovala, jak extrémní vedra zatěžují tramvajové koleje v Praze
To, že kolej vyskočí o metr, je podle něj dílem okamžiku. „Letos jsme tady zažili, že se zvedla asi o půl metru s těmi panely. Zvedly se vlastně obě kolejnice, v podstatě to vytvářelo takový jakoby můstek,“ popisuje Čáslavský a pokračuje:
„Místo je po provizorní úpravě, která obnáší to, že se samozřejmě kolej musí propálit, přeříznout a musí se ubrat materiál, aby se kolej mohla roztáhnout a uvolnilo se napětí.“
Případy, kdy se kolejnice vytrhla z upevnění až metr vysoko nad vozovku, řešil Dopravní podnik v poslední době také na nábřeží Edvarda Beneše nebo na Karlově náměstí, kde se tramvaje musely už několikrát zastavit až na několik desítek minut.
Kontrola rizikových míst probíhá denně
„Těch míst je poměrně dost, nicméně jsou to všechno místa, která jsou primárně připravovaná naší jednotkou na rekonstrukci tramvajové tratě, případně na nějakou větší obměnu. Hlávkův most ve spolupráci s TSK je už několik let takto připravovaný," říká Petr Mašek z dopravního podniku.
Nejen rizikové úseky kolejových tratí proto denně obchází správci dopravního podniku, aby kontrolovali stav kolejí a zamezili dalším haváriím. Bezprostřední riziko, například vykolejení tramvaje, prý ale cestujícím nehrozí.
„Určitě není ohrožena bezpečnost. Vždycky v tom voze sedí řidič, který to vidí," ujišťuje Petr Čáslavský. Pražský dopravní podnik za letošní rok zatím eviduje přes 30 závad způsobených právě vysokými teplotami.