Rozvoji elektromobility v Praze stále brání vysoká cena a nedostatek nabíjecích stanic

Efektivní elektromobilita v Praze je stále v nedohlednu. Jejímu rozvoji brání jak stále vysoká cena vozidel, tak i nedostatek nabíjecích stanic. Rostoucí zájem ze strany zákazníků je tedy zatím pouze o vozidla, u kterých k nabití baterie stačí obyčejná zásuvka v bytě.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nabíjecí stanice

Nabíjecí stanice | Zdroj: ČTK

„Elektrokola na dnešním trhu jsou, co se týká dojezdů, v rozmezí od 40 do 180 kilometrů na jedno nabití. Ta, co mají dojezd 40, jsou méně kvalitní, využívají horší technologie, méně kvalitní materiály pro baterie, a proto kolo má i menší dojezd,“ říká Miloslav Kloz, který pracuje v odboru poradenství elektromobilů.

Podle něj se výkon elektrokol zvyšuje. Některé firmy jsou dnes schopné dodat baterie, které na jedno nabití vydrží až na 180 kilometrů. S tím vzrostl i zájem zákazníků, kterým nevadí si za výkon sáhnout i hluboko do kapsy. V současné době ho na jízdu po Praze využívá přes 1000 lidí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Tématu rozvoji elektromobility v Praze se věnovala Magdalena Medková

Jiná situace je však ve sféře elektroskútrů a elektroaut. „Lidé se zajímají hlavně o elektrokola a zbylé záležitosti řeší spíše informativně, co to umí, co to neumí, kam se to posouvá. Ale v případě, že řeší nákup něčeho takového, tak se většinou bavíme o elektrokolech,“ potvrzuje Miloslav Kloz.

Podle Jana Paloucha ze společnosti PRE je to dáno především vysokou cenou vozidel a současnou legislativou.

„Pokud si to vezmete, tak cena běžného elektroauta odpovídá ceně běžného velkého auta, takže tam je to trochu problém. Další problém je, že legislativa nám příliš nepomáhá. Když to srovnám například s Finskem, tak tam mají vyhražené pruhy pro autobusy, taxíky a elektroauta,“ vysvětluje Palouch.

Legislativa omezuje i navýšení nabíjecích míst. V současné době jich v Praze nejdete něco přes třicet. Většinu z nich v nákupních centrech a okrajových částech Prahy.

Praha má své první nabíjecí stanice pro elektrovozidla. V garážích pražských obchodních center Chodov a Černý Most. | Foto: Filip Jandourek

Zavedení takzvaných epointů v centru metropole brání složité papírování a památkáři.

„Zatím vidíme největší potenciál u obchodních center, kde je spolupráce mnohem jednodušší než výstavba na běžné ulici, kde nepotřebujete vyjádření památkářů a tak podobně. Takže některé nabíjecí stanice stavíme třeba rok, protože potřebujeme spoustu papírů, ale pak jsme také postavili nabíjecí stanici za měsíc,“ popisuje Jan Palouch.

Případný boom elektromobilů by přetížil síť

Ke zrychlení rozvoje elektromobility v Praze by mohl přispět plánovaný balíček opatření Evropské komise, podle kterého by do roku 2020 mělo v Česku vzniknout na 13 tisíc míst pro alternativní dobíjení.

S boomem elektromobilů by však nastal jiný problém. Pokud by v Praze jezdily pouze auta na elektrický pohon, znamenalo by to nárůst spotřeby o 20 procent a přetížení sítě po pracovní době uživatelů. Proto je podle Jana Paloucha nutné do budoucna vybudovat chytrou síť, která by dokázala dobíjení rozvrhnout.

„Tam je problém v tom, že baterie si nejvíc bere na začátku. To znamená, že když podporu nabíjení rozložíme třeba po tři čtvrtě hodině, tak jsme schopni tu křivku nějakým způsobem srovnat,“ doplnil Palouch.

Magdaléna Medková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme