Smlouva libereckého dopravního podniku s BusLinem nevýhodná není, tvrdí audit

Liberecký dopravní podnik na smlouvě se semilským dopravcem BusLine neprodělává. K tomuto závěru dospěla odborná firma, která ekonomickou výhodnost smlouvy kontrolovala. Opoziční politické hnutí Změna pro Liberec přitom tvrdilo, že na smlouvě uzavřené na 10 let může dopravní podnik tratit až 370 milionů korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autobusová zastávka. Ilustrační foto

Autobusová zastávka. Ilustrační foto | Foto: Tomáš Adamec

BusLine provozuje městskou autobusovou dopravu v Jablonci nad Nisou a část dopravy v Liberci. Od dopravního podniku dostává za kilometr více než 45 korun. Změna pro Liberec tvrdí, že kdyby dopravní podnik nasadil vlastní autobusy, stál by kilometr kolem 33 korun.

Jakub Šteinfeld z firmy Finaudit, která ekonomickou výhodnost smluvních vztahů mezi oběma dopravci posuzovala, ale uvádí něco jiného. „Kdyby dopravní podnik převzal veškeré ujeté kilometry, které v současné době realizuje BusLine, dostáváme se na úroveň 52 korun za jeden ujetý kilometr," říká.

Přehrát

00:00 / 00:00

O smlouvu mezi libereckým dopravním podnikem a dopravcem BusLine se zajímala Ivana Bernáthová

Šteinfeld dále vysvětluje, co by podnik musel pro provozování veškeré dopravy v obou městech udělat. „Nabrat nové řidiče a další pracovníky, a hlavně udělat rozsáhlou investici do autobusů, protože v současné době tyto autobusy nevlastní a musel by je nakupovat." Na to by dopravní podnik potřeboval 200 milionů korun. Tyto peníze ale nemá.

Podle Šteinfelda navíc není možné ani dopravnímu podniku vyčítat, že spoluprovozovatele městské dopravy nevybral ve výběrovém řízení. Podnik, který ještě nedávno provozoval dopravu pouze v Liberci, totiž přebral veřejnou dopravu v Jablonci nad Nisou od ČSAD, a tato společnost už měla dříve uzavřenou smlouvu právě s BusLinem. „Po právní stránce jsme došli k tomu, že dopravní podnik byl povinný převzít činnost v rámci Jablonce," dodává Šteinfeld.

Závěr kontroly je tedy takový, že smlouva dopravního podniku s BusLinem nevýhodná není. Podle doporučení auditorské firmy by měl dopravní podnik do budoucna šetřit, snížit náklady a zajistit si přiměřený zisk. To by ale znamenalo zvýšit dotace od města Liberec. Zastupitel David Václavík ze sdružení Liberec občanům to ale při současné špatné finanční situaci města vylučuje. „Město nebude mít v nejbližších letech na to, aby podniku hradilo prokazatelnou ztrátu," podotýká.

S tím souhlasí i zastupitel Jaromír Baxa ze Změny pro Liberec. Na tom, že je smlouva mezi dopravním podnikem a BusLinem nevýhodná, ale trvá. „Když se člověk do auditu začte, tak se dozví, že když by si dopravní podnik celou dopravu zajišťoval sám, město by platilo minimálně o 12 milionů korun méně. Auditem se tak budeme zabývat dál a některé jeho závěry budeme určitě rozporovat,“ uzavírá.

Ivana Bernáthová, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme