Spotřebitelský ombudsman pomáhá v Mostě seniorům podvedeným na předváděcích akcích

Lidem, kteří nejsou spokojeni s průběhem nebo výsledkem reklamace zboží v obchodech, ale hlavně seniorům, kteří byli podvedeni například na předváděcích akcích, radí už měsíc spotřebitelský ombudsman. V Mostě jeho služeb zatím využili tři lidé, kteří si nakoupili zboží na předváděcí akci a teď chtějí od smlouvy odstoupit.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto)

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto) | Foto: Český rozhlas

„Nemám dobré zkušenosti, vždycky lidem nutí, co nepotřebují. Ne že bych tam zažila násilí, to v žádném případě, ale obtěžují hodně,“ popisuje svou zkušenost z prodejních akcí paní Zdenka z Mostu.

Zúčastnila se tří prodejních akcí, na které většina převážně seniorů pod tlakem prodejců podepsala nevýhodné smlouvy.

„Je to nátlak na lidi, oni umí mluvit, tím, že mají dobrou slovní zásobu, tak to dokážou prodat. A kdo je takový, že se nechce dostat do sporu, tak to radši podepíše, aby měl klid, a jde.“

Doma pak takoví lidé většinou zjistí, že smlouva, kterou podepsali, je pro ně nevýhodná a snaží se ji vypovědět. Drtivá většina lidí ale neví, jak v takovém případě postupovat. V Mostě na živnostenském úřadě proto už měsíc funguje tzv. spotřebitelský ombudsman, tedy úředník, který lidem podvedeným například na předváděcích akcích radí, jak postupovat.

Přehrát

00:00 / 00:00

Seniorům, které podvedli prodejci na předváděcích akcích, radí v Mostě spotřebitelský ombudsman

„S klientem je sepsán protokol, který je následně odeslán spotřebitelskému sdružení, jehož úkolem je spolupracovat při řešení a nabídnout klientovi možnosti, jakým způsobem se bránit a jak docílit toho, aby mu peníze byly navráceny, popřípadě aby byla dodržena smlouva. Poskytujeme rady, pomůžeme spotřebiteli se sepsáním třeba odstoupení od smlouvy,“ vysvětluje Hana Peterková z mosteckého Živnostenského úřadu.

Zájemcům ombudsman poradí bezplatně. Neposkytuje ale žádnou právní pomoc ve formě zastupování klienta u soudu nebo sepisování právních dokumentů. Za první měsíc využili služeb spotřebitelského ombudsmana v Mostě tři podvedení senioři. Aby takových bylo co nejméně, stačí dodržovat následující rady.

„Pokud už se tedy občan rozhodne navštívit takovou předváděcí akci, je lepší, než něco podepíše, si smlouvu několikrát přečíst, poradit se s rodinnými příslušníky. Určitě nepodepisovat smlouvy na místě a vůbec nejlépe je se takových akcí nezúčastňovat,“ radí Hana Peterková ze Živnostenského úřadu v Mostě.

Pomáhá i v dalších městech

Paní Květuše z Mostu má také zkušenosti z předváděcích akcí, naštěstí ale ví, že nemá smysl nic podepisovat.

„Jsou to šmejdi. Ze začátku se vám to líbí všechno, ale pak zjistíte, že jsou to klumpy, a vůbec to nevyužijete. Byl tam starý pán a že prý je to výhodné, že to využijí jeho vnoučata, děti ... Když jsem tomu pánovi říkala, ať to nebere, že je to tahák na peníze pro tyhle staré lidi, tak potom od toho odstoupil.“

A jistě dobře udělal. Spotřebitelský ombudsman pomáhá na živnostenských úřadech i v dalších městech, například v Chomutově, Ústí nebo v Lounech.

Jan Beneš, Tereza Jelínková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme