Dakar je závod, který má prověřit vytrvalost, kritizuje nový formát dakarské rallye navigátor Kalina

Přestože mu letos bude sedmdesát, nesmí na Rallye Dakar chybět. Navigátor Josef Kalina, který pomáhal i legendárnímu Karlu Lopraisovi, ale tentokrát přesedne ze závodního do reportérského auta. Divákům České televize bude nabízet svůj pohled na slavný pouštní závod, jehož zkrácení a přenesení do jediné země otevřeně kritizuje.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tatra Queen 69 ReBorn při Dakarské rallye | Foto: Archiv A. Lopraise

Na Dakar si Kalina sbalil už po sedmadvacáté. Poprvé se ale podívá s konvojem do jediné země, což se v historii závodu nikdy nestalo. A to slavnému navigátorovi vadí, přestože se snaží najít na písečné peruánské trati pozitiva.

Dakar se poprvé koná v jediné zemi, dunami Peru pojede 14 českých posádek

Číst článek

„Mám písek rád. Ono to tolik netluče a taky se tam hezky naviguje. Druhé pozitivum je to, že tam bude minimum přejezdů, což je vždycky strašná otrava,“ jmenuje plusy nové trati Kalina.

Tady podle bývalého navigátora šestinásobného dakarského vítěze Karla Lopraise klady končí. Nelíbí se mu malá porce tří tisíc závodních kilometrů a pouhých deset soutěžních dní, ale i absence takzvaných rozbíjecích etap.

„Nekonečně dlouhé, kamenité, těžké etapy, které právě nejvíc prověří auta. Že jsou tam úseky, kdy se jede triál čtyři hodiny, takže člověk prokleje den svého narození,“ popisuje s vtipem český navigátor.

Loňský Dakar málem nepřežil, při letošním bude motocyklista Klymčiw manažerem a mechanikem

Číst článek

Kalina se bojí i neregulérnosti závodu, který tratí zvýhodňuje dunové specialisty. Chybět podle něj bude tradiční prověrka vytrvalosti všech účastníků.

„Dakar není o rychlosti. Dakar je závod, který má prověřit vytrvalost. Trochu se bojím, že takové výrazné zjednodušení přivodí ztrátu tohoto aspektu.. toho mučení lidí,“ myslí si Kalina.

A tak se opět mluví o možném návratu do Afriky. Zvlášť v situaci, kdy Chile a Argentina už o Rallye Dakar nestojí.

„Stát se může všechno. V Africe se změní poměry do té míry, že se bude moci jezdit, že se bude moci jezdit někam do vnitrozemí a organizátor bude definitivně vytlačen z Jižní Ameriky, takže mu pak nic jiného nezbude. Zatím jsou ale okolnosti takové, že tomu já úplně nevěřím,“ dodává Kalina.

Jan Říha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme