Závod samořiditelných aut připomínal autoškolu. Víc než polovina strojů nedojela
Budoucnost přeje automatizaci. Spoustu práce zastanou počítače, v továrnách lidi nahrazují roboti a hodně se mluví o tom, že sama řídit se budou i auta. Ani ta se to ale nenaučí sama. Počítače v autech musí někdo naprogramovat a taky se to musí někde vyzkoušet. Takovou autoškolu pro samořiditelná auta měli o víkendu v Kalifornii.
Auta se neučila řídit sama, ale učili je studenti a zaměstnanci startupů v oblasti samořiditelných aut. Ve městě Willows v severní Kalifornii společnost Alphabet, Uber a další technologické firmy uspořádaly závody pro samořiditelná auta. Soutěžící dostali za úkol naprogramovat software pro auta, která disponovala senzory potřebnými k tomu, aby dokázala sama řídit.
O víkendu toto snažení vyvrcholilo závodem, při kterém měla auta za úkol projet asi tři kilometry dlouhou dráhu. Závody ale spíše připomínaly autoškolu. Ve vozidlech totiž byl i řidič, který byl připravený zasáhnout v případě, že by auta zaváhala.
Auta bez řidiče nejsou sci-fi. Uber začal s testováním
Číst článek
Z celkových devíti soutěžních aut do cíle na klikaté dráze dorazila jen čtyři. Ostatním museli pomáhat lidé. Nejrychlejší automobil to zvládl pod čtyřicet sekund. Cílem ale nebylo být nejrychlejší, ale ukázat možnosti programování samořiditelných aut, ve kterých technologické společnosti vidí budoucnost.
Existují už i plány na reálné závody roboaut. Jmenují se roborace a konat se budou na stejných okruzích, jako závody elektrických Formulí E.
„Když vidíte, že to auto jede skutečně bez řidiče, vypadá to jako magie. Je to úžasné,“ komentoval pocit z automatických závodních aut v dokumentu o sérii jeden z členů závodního týmu. V budoucnu si tak možná tenhle sport fanoušky najde.