Kůň Převalského je potomkem domestikovaných lichokopytníků. Zdivočel, tvrdí studie

Koňské rodokmeny je nutné přepsat. Alespoň to vyplývá ze studie zveřejněné v prestižním časopise Science. Kůň Převalského, který je považován za posledního divokého zástupce tohoto druhu, se podle studie vyvinul z prvních domestikovaných koní.

Astana Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mládě koně převalského těsně po narození

Kůň Převalského. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Ke zjištění dopomohly archeologické nálezy a analýza DNA. Vědci zkoumali ostatky koní objevené v severním Kazachstánu, konkrétně z lokalit Botaj a Krasnyj Jar. Právě tam našli důkazy prvního domácího chovu koní staré víc než pět tisíc let, jako dobytčí ohrady nebo zbytky koňského mléka na keramice.

Dvacetihodinový let v osmi stupních. Koně Převalského čeká cesta do Mongolska

Nálezy kostí a zubů 20 koní pak srovnali s 68 jejich pravěkými i moderními příbuznými z různých částí Eurasie a právě tato analýza ukázala, že koně Převalského jsou přímými potomky těch nalezených v Botaji.

Podle vědců tak pravděpodobně pocházejí z koní, kteří utekli svým majitelům. Koně Převalského proto nejspíš nejsou divocí, ale pouze zdivočelí. Podle jednoho z autorů studie Lodovica Orlanda z univerzity ve francouzském Toulouse výzkumníci nejdřív svým výsledkům nechtěli uvěřit, protože totálně převracejí dosavadní poznatky. Rok se snažili svůj objev vyvrátit, ale nakonec ho zveřejnili, protože důkazy jsou prý jasné.

Jaký je původ současných domestikovaných koní, je další výzva, kterou zveřejněná studie přináší. Botajští koně to pravděpodobně nebyli, protože analýza DNA ukazuje, že s těmi současnými toho mají méně společného než koně Převalského.

Vyvstává taky otázka, kdo byli lidé, kteří vyšlechtili současné koně a kdy to udělali. Vědci mají podle britské televize Sky News dvě možná vysvětlení. První z nich říká, že botajští chovatelé migrovali do dalších oblastí, křížili své koně s jinými divokými druhy, až nakonec původní geny takřka vymizely.

Pochopení lidské minulosti

Druhé možné vysvětlení je, že botajští koně vymřeli a k domestikaci těchto lichokopytníků došlo i na dalších místech. Vědci proto teď sbírají další vzorky DNA, aby tomu přišli na kloub. Otázku původu koní totiž považují za zásadní.

Třeba archeolog Robin Bendrey z Edinburské univerzity řekl americkému veřejnoprávnímu rozhlasu, že pochopení domestikace koní je důležité pro pochopení lidské minulosti - toho, jak jsme dřív cestovali, komunikovali, bojovali.

Ondřej Klapal Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít