Sojuz zakotvil u vesmírné stanice. Astronaut vezl Krtečka i obrázky dětí z terezínského ghetta

Tříčlenná posádka kosmické lodi Sojuz MS-08 úspěšně přistála u Mezinárodní vesmírné stanice. Na oběžnou dráhu dovezla Rusa Olega Artěmjeva a Američany Richarda Arnolda s Adrewem Feustelem. Ten s sebou přivezl i postavičku Krtečka a kopie obrázků z časopisu Vedem, který vydávali chlapci v terezínském židovském ghettu.

Mezinárodní vesmírná stanice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kosmická loď Sojuz MS-08 se blíží k Mezinárodní vesmírné stanici | Zdroj: NASA

Dopravní loď Sojuz se večer automaticky připojila k ruskému výzkumnému modulu Poisk. Nové členy posádky očekávali na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) ruský velitel Anton Škaplerov, americký astronaut Scott Tingle a Japonec Norišege Kanai.

VIDEO: Vesmírná raketa Sojuz vynesla do vesmíru kopie obrázků dětí z terezínského ghetta

Dvaapadesátiletý americký astronaut Adrew Feustel je s Českem spjatý přes svoji manželku Indiru, jejíž matka Alena pochází ze Znojma, otec pak z Indie.

Při prvních dvou letech do kosmu měl u sebe básnickou sbírku Jana Nerudy Písně kosmické, českou vlajku a také postavičku Krtečka z dětského animovaného seriálu výtvarníka Zdeňka Milera. Figurka se nyní v menším provedení vrátila do vesmíru znovu.

Krteček, kterého měl Feustel zavěšeného nad hlavou, byl dobře patrný při středečním startu. Plyšoví maskoti posádce slouží i jako indikátory stavu beztíže. Na záběru z kabiny je jasně vidět, jak se Krteček po dosažení beztížného stavu volně vznáší prostorem. Jeho pohyb v kabině lodi omezovala jen šňůrka, na které byl zavěšen.

Kromě Krtečka měl s sebou Feustel kopii titulní stránky z časopisu Vedem, který vydávali chlapci v židovském ghettu vytvořeném nacisty za druhé světové války v Terezíně, a také kopii obrázku Měsíční krajina.

Nakreslil ho čtrnáctiletý Petr Ginz, který Vedem založil a v terezínském ghettu dva roky žil, než ho nacisté v září 1944 zavraždili v osvětimském koncentračním táboře.

Kopii stejné kresby už do vesmíru vynesl izraelský kosmonaut Ilan Ramon v roce 2003. Při sestupu atmosférou v raketoplánu Columbia ale i s ostatními členy posádky zahynul.

Ladislav Novák, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít