Kuny skalní jsou letos na Plzeňsku hodně aktivní. Poškodily desítky aut
Ráno přijdete k autu, oškrabete námrazu, sednete za volant a vzápětí řešíte, jak se dostat do servisu, protože motor ani neškytne. Příčin může být spousta, ale letos v zimě je velmi často viníkem kuna skalní.
Mrštná lasicovitá šelmička, která se naučila žít s lidmi ve městech v mrazivém počasí, vyhledává teplé motory aut. Ale přenocování jí nestačí. Rovnou si také pochutná na kabelech nebo protihlukové výplni kapoty. V Plzni kvůli tomu mířily v uplynulých dnech do autoservisů desítky řidičů.
Jedním z nich byl také Miloš Grössl, řidič firemního auta, který ten den musel od služební cesty upustit.
„Kuna sežrala veškerou elektrokabeláž, a auto tím pádem bylo zralé na odtah.“
Navíc oprava takto poškozeného auta není zrovna levná, jak potvrzuje Marek Miler z jednoho z plzeňských autoservisů.
“Pohybujeme se tam řádově od pár stovek k několika tisícům.“
Jak na kunu? To je otázka. Zabít ji nelze, protože odlov musí probíhat podle zákona o myslivosti. A hlavně by to podle Karla Makoně ze Záchranné stanice živočichů v Plzni nic neřešilo:
„Jejich opravdu plné město. A likvidace jedné kuny nic neřeší.“
Mezi lidmi koluje spousta v uvozovkách zaručených receptů, jak kunu od návštěvy auta odradit. Podle Karla Makoně ale většinou nefungují.
Kuna se živí především hlodavci a dalšími drobnými savci, drůbeží a vajíčky a také ovocem. Mívá dvě až pět slepých mláďat. Pohlavně dospívají ve dvou letech.
„Nemám s tím příliš dobrou zkušenost. A metody, jako lví trus, lidské vlasy, hrající rádio – to je vždy případ od případu.“
Například Monika Novotná z Plzně, které kuny ohlodaly motory už ve dvou autech, nedá na vlasy a chlupy dopustit.
„Do silonky jsme dali chlupy z našeho psa, přidali vlasy z kartáče a fungovalo to.“
A co radí odborník Marek Miler? „Inkriminovaná místa ostříkat, omýt proudem vody a po vysušení aplikovat nános chemického prostředku, který je třeba obnovovat.“
Ochránci zvířat mají ale ještě jednu poměrně osvědčenou metodu - kunám nevodí tuhý podpalovač. Ale v tomhle případě hrozí nebezpečí, že ho zapomenete z motoru před jízdou vyndat.
„Těžko říci, co to v motorovém prostoru způsobí, třeba blízko výfukového prostoru. Nebyl bych pro to,“ říká Marek Miler, který zároveň připomněl nedávný případ německého penzisty, kterému shořelo auto u Plané na Tachovsku. Ucpal všechny otvory starými hadry, na které pak zapomněl, a ty za jízdy vzplály.
V Plzni můžete kuny potkat de facto všude, a to hlavně ve večerních a nočních hodinách. Pobíhají po centru města i po sídlištích. A rozdíl mezi novými a starými auty nedělají.