Volkswagen Brouk se zapsal před čtyřmi desítkami let do automobilové historie

Američané mají rádi velká silná auta. Přesto se podařilo jednomu evropskému vozu prorazit bariéru nedůvěry a nezájmu. Byl to Volswagen Brouk. Hlavně kvůli velmi dobrému odbytu ve Spojených státech se stal před 39 lety nejprodávanějším autem všech dob.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

VW Brouk alias Herbie | Foto: Ondřej Jánoška

Volkswagen Brouk prorazil na americkém trhu v 60. letech, a to se vší parádou. Konkurence takového typu auta ze strany amerických automobilek vůbec nehrozila.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Víta Pohanky o legendárním VW Brouku ve Spojených státech v Ranním Radiožurnálu.mp3

Vedení Fordu mohlo jen hořce litovat rozhodnutí z roku 1945. Tenkrát totiž dostal právě tenhle výrobce nabídku převzít zadarmo válkou zdecimovaný německý Volkswagen, ale odmítl. Poničená továrna mu za to nestála.

V únoru 1972 překonal model VW Brouk světový rekord v počtu prodaných aut, který do té doby držel slavný Ford Model-T. Jak symbolické.

I dnes můžete na amerických silnicích klasického Brouka ještě tu a tam potkat.

„Máme jednu paní, která ho koupila v roce 1978 a ještě stale v něm jezdí. My jí ho udržujeme,” říká pan Valdimír Vadkerty, původem Bratislavák, který provozuje v Bethesdě u Washingtonu autoservis specializující se na evropské vozy.

Příznivá cena a spolehlivost

Volkswagen Brouk byl popřením celé marketingové filosofie, kterou americký automobilový průmysl do 70. let minulého století prosazoval. Najednou vyšlo najevo, že i mnozí Američané ocení stejné vlastnosti aut, jako lidé jinde na světě.

Vladimír Vadkerty zdůrazňuje především příznivou cenu a jednoduchost auta, což přináší snadnou a nízkonákladovou údržbu, a take velkou spolehlivost.

Po ropné krizi v sedmdesátých letech a následné invazi japonských aut do Spojených států sice VW Brouk ztratil svou výsadní pozici, i dnes ale hlavně ve větších městech hodně Brouků potkáte, ovšem modernizovaných a podstatně dražších, které se začaly vyrábět až koncem 90. let.

VW Brouk alias Herbie | Foto: Ondřej Jánoška

„Už je to úplně jiné auto, je to retro,” říká majitel autoservisu.

Jinými slovy nový Volkswagen Brouk je docela nákladná záležitost. Ale stylová a svým způsobem prestižní. A malá douška nakonec: první předválečné prototypy Volkswagenu ze kterých později vzešel Brouk, byly zjevně okopírované nebo přinejmenším silně ovlivněné československým vozem Tatra T97 navrženým legendárním designerem Hansem Ledwinkou.

Tatrovka kvůli tomu dokonce podala na Volkswagen do roku 1939 přinejmenším deset žalob. Okupace všechno změnila, i tak ale po válce zaplatil Tatře Volkswagen tři miliony marek při mimosoudním vyrovnání.

Vít Pohanka, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme