Vydá La Manche po 73 letech světovou senzaci? Vyzvednutí bombardéru začíná

Říkalo se mu „létající tužka“ a v Bitvě o Británii v roce 1940 patřil mezi nejpoužívanější německé bombardéry. Přesto Dornier 17 v žádném světovém muzeu nenajdete, protože se nezachoval jediný exemplář. To by se ale mohlo brzy změnit. Před pár hodinami začal v kanálu La Manche ojedinělý pokus vyzvednout tento typ letounu ze dna moře.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vrak střemhlavého bombardéru SB2C Helldiver na mořském dně výcvikového prostoru u Maui.

Vrak střemhlavého bombardéru SB2C Helldiver na mořském dně výcvikového prostoru u Maui. | Foto: Credit NOAA, University of Hawaii

Má se za to, že jde o Dornier s označením 5 – K A R, který havaroval v moři 26. srpna 1940. Stroj se účastnil klamného náletu, který měl vylákat do vzduchu britské stíhačky, a padl nejspíš za oběť málo známému letounu Boulton-Paul Defiant.

Pilot Dornieru viděl, že zasažený letoun nemůže dovést na pevninu, a tak se pokusil o nouzové přistání v moři. Pilot a jeho pozorovatel se při havárii zachránili, ale další dva členové posádky takové štěstí neměli.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vyzvednutí vraku bombardéru Dornier 17 sleduje zahraniční zpravodaj Českého rozhlasu Jiří Hošek

V různých muzeích světa vystavují části bombardéru Dornier 17, ale nikde nemají stroj celý. Záběry ze dna moře ukazují, že letadlo má všechny hlavní části, že chybí snad jen kryt kabiny a dveře pumovnice.

Dornier byl vyrobený převážně z hliníku, takže je asi snadné si představit, jaké stopy na něm 73 let v mořské vodě muselo zanechat. BBC taky cituje odborníka z Technického muzea v Berlíně, který britské kolegy varuje před přehnaným optimismem.

Muzeum Královského letectva v Hendonu, které na celou operaci sehnalo půl milionu liber, oslovilo specializovanou firmu Seatech, která má s těmito projekty zkušenost. Její experti vyvinuli „klec“, kterou by potápěči měli postavit na dně kolem letadla a až potom by měl jeřáb celou konstrukci vyzvednout.

Je štěstí, že bombardér leží v hloubce pouhých 15 metrů na mělčině Goodwin Sands. Špatná zpráva je, že tam jsou zrádné proudy a potápěči mohou pracovat jen 45 minut čtyřikrát denně.

V konzervačním centru v Cosfordu mezitím prozkoumali úlomek letadla a zjistili, že by pokročilou korozi měla zastavit směs vody a kyseliny citronové.

Pokud všechno půjde podle plánu, vyzdvižený a zrestaurovaný Dornier by návštěvníci muzea v Hendonu mohli obdivovat už za dva roky.

Jiří Hošek, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme