Kočičí mašle jako symbol ženské síly, nebo asimilace do mužského prostředí? Nosí ji i Kamala Harrisová

Lavalliére nebo „pussy-cat bow“ (kočičí mašle) – tak se říká mašlím na halenkách, které se staly součástí módy mnoha mocných žen. Nesou s sebou ale pachuť snahy zapadnout do mužského prostředí a příliš nevybočovat. V současnosti je ve své kampani využívá i Kamala Harrisová.

Washington Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kamala Harris

Americká viceprezidentka Kamala Harrisová nosila kočičí mašle během své prezidentské kampaně celkem často | Foto: Tom Williams | Zdroj: ČTK / AP

Americká viceprezidentka Kamala Harrisová nosila kočičí mašle během své prezidentské kampaně celkem často; od srpnové Národní konference Demokratické strany až po její televizní prezidentskou debatu s Donaldem Trumpem. Naposledy si ji oblékla k rozhovoru s Billem Whitakerem v pořadu 60 minut.

Pro Harrisovou se prostě kočičí mašle stala politickým stejnokrojem. Názory na ni se však liší. Podle některých jde o symbol ženského osvobození, jiní ji zase vnímají jako zastaralou připomínku tlaku, kterému ženy na pracovištích čelí. Informuje o tom server CNN.

Dělníci od Velkých jezer, polští emigranti a ženy z Michiganu. O Bílém domě rozhodnou v sedmi státech

Číst článek

Kočičí mašle se poprvé do módy dostala v polovině století jako základ šatníku nové vlny pracujících žen. Mezi lety 1950 a 1970 se podíl vdaných žen ve věku 35 až 44 let na pracovní síle v USA zvýšil z 25 na 46 procent.

Otázka, co by měly nosit, představovala skutečnou starost a pro některé i mezeru na trhu. Ve své velmi populární knize „Dámské šaty pro úspěch“, vydané v roce 1977, doporučil autor John T. Malloy halenky s vázáním ke krku jako uniformu pro ambiciózní ženy. Dodal, že by se měly nosit k sukňovým kostýmům, protože kalhoty nejsou vhodné do kanceláře.

Řada nově zaměstnaných žen v 70. a 80. letech s tím souhlasila a náhlá všudypřítomnost halenek s mašlí v kancelářích je upevnila jako symbol firemního feminismu druhé vlny. Dlouhý ocas košile Lavallière připomínal tradiční kravatu a spíš signalizoval asimilaci, aniž by předpokládal rovnocennost.

„Je to způsob, jak říct: ,Jsem profesionálka‘ a zjemnit to,“ řekla newyorská návrhářka dámských oděvů Nina McLemoreová televizi CNN v pořadu Zoom. „Pokud jste příliš ,mužná‘, pak jste vnímána jako hrozba,“ dodala McLemoreová, která oblékala političky od Hilary Clintonové a Elizabeth Warrenové po demokratickou poslankyni Maxine Watersovou a soudkyni Nejvyššího soudu Elenu Kaganovou.

Alena Harciníková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme