'500 hodin pirátských filmů?' lákal obchod na své externí disky. Teď mu za to hrozí pokuta až dva miliony

Co takhle si nahrát do externího harddisku 500 hodin pirátských filmů? Obdobným způsobem jeden velký internetový obchod lákal k zakoupení externího úložiště k počítači. Radiožurnál zjistil, že ho kvůli tomu prošetřuje krajský živnostenský úřad. Firma pochybení odmítá.

Původní zpráva Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„500 hodin pirátských filmů?,“ lákal internetový obchod na své externí disky k počítačům. Teď mu za to hrozí pokuta až dva miliony korun.

„500 hodin pirátských filmů?,“ lákal internetový obchod na své externí disky k počítačům. Teď mu za to hrozí pokuta až dva miliony korun. | Foto: Václav Štefan | Zdroj: Český rozhlas, Český rozhlas Radiožurnál

Na externím disku k počítači je nasazená pirátská čepice. Sedí na ní pestrobarevný papoušek a nechybí ani černá páska přes oko. Obrázek uvádí nápis: „500 hodin pirátských filmů?" Právě tak vypadá reklama na harddisky internetového obchodu CZC.CZ, která se ještě v červnu objevovala na několika zpravodajských serverech. Už několik týdnů se o tento banner zajímá středočeský krajský živnostenský úřad.

Za klamavou reklamu nese odpovědnost ten, kdo ji vyrobil i ten, kdo ji šíří, prohlásil úřad ombudsmana

Číst článek

„Jedná se o šetření podezření z porušení zákona o regulaci reklamy, kde se zakazuje reklama zboží, služeb nebo jiných výkonů či hodnot, jejichž prodej, poskytování nebo šíření je v rozporu s právními předpisy,“ potvrzuje pro Radiožurnál mluvčí kraje Pavel Lochař.

Živnostenský úřad v takovém případě může uložit pokutu až dva miliony korun. Firma CZC.CZ odmítla, že by byla její reklama v rozporu se zákonem nebo nabádala k jeho porušování.

Podle firmy jde o jen o dvojsmysl

„Reklama využívá k zaujetí potenciálních zákazníků dvojsmyslnosti spojení pirátské filmy, které je možné chápat jednak jako nelegální kopie autorských děl nebo také jako filmy s pirátskou tématikou. Samo ozdobení banneru pirátským kloboukem a papouškem odkazuje na filmy s pirátskou tematikou, jejichž popularita je v posledních letech značná,“ reagoval na postup úředníků marketingový ředitel společnosti Michal Gabriel pro Radiožurnál. Podle něj jde o nadsázku, kterou zákazník pochopí.

Nejsme rasisti ani sexisti. Reklamu s pin-up girls bych stáhl, kdybych viděl důvod, říká Bernard

Číst článek

Oslovení odborníci na reklamní právo se neshodují, jestli jde o porušení zákona. Podle advokáta Aleše Rozehnala by se o protizákonnou inzerci jednat mohlo, ale z jiných důvodů, než uvedl úřad.

„Domnívám se, že tato reklama je v rozporu s dobrými mravy, protože dává prodej byť legálně pořízeného a prodávaného hardware do souvislosti s jeho využíváním pro uložení nelegálně pořízených rozmnoženin těch audiovizuálních děl,“ říká.  

Advokátka Eva Ondřejová si myslí, že zmíněný banner s pirátskou tematikou postižitelný není. A to ani z etických důvodů, které v zákonu o regulaci reklamy jsou. „Ten pamatuje na rozpor s morálkou, s dobrými mravy, který je už citelný, především pokud je tam diskriminace, pornografie a tak dále,“ upozorňuje.

Na dodržování pravidel reklamy na internetu dohlížejí krajské živnostenské úřady podle sídla společnosti. 

Václav Štefan Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme