Brno tají data o přechodech pro chodce. Magistrát tvrdí, že mu to nařizuje smlouva s vlastní firmou

Datoví novináři serveru iROZHLAS.cz požádali brněnský magistrát o vektorovou mapovou vrstvu s přechody pro chodce. Město ale data odmítlo poskytnout s tím, že mu to zapovídá loni uzavřená smlouva s firmou Brněnské komunikace, jejímž stoprocentním vlastníkem je Brno. Podle právníků je taková úprava nezákonná.

Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní značení v Brně | Foto: Tomáš Kremr | Zdroj: Český rozhlas

Z centra Brna v posledních měsících mizí přechody pro pěší. Po nehodě, kdy řidič smrtelně zranil chodkyni, úřady uzavřely přechod na Poříčí. Další padl za oběť rekonstrukci křižovatky na Nových sadech, na horní část Údolní se zrušený přechod vrátil až po protestech místních.

Hrad prosadil u vnitra změnu práva na informace. O stížnostech má opět rozhodovat kancléř Mynář

Číst článek

Datoví novináři serveru iROZHLAS.cz se proto obrátili na brněnský magistrát s žádostí o vektorovou mapu přechodů pro chodce, aby mohli analyzovat, jak se situace odstraněním „zeber“ změní. Mapová vrstva dopravního značení je veřejnosti k dispozici pro nahlížení, jako data pro analýzu však k dispozici nejsou.

Úřad ale žádost o informace na konci září odmítl.

„Statutární město Brno těmito daty skutečně disponuje, má však s pořizovatelem uzavřenou smlouvu, která blíže specifikuje, v jaké podobě mohou být tato data distribuována,“ napsal magistrátní odbor dopravy v odůvodnění odmítnutí infožádosti.

Oním pořizovatelem je městská firma Brněnské komunikace (BKOM). Město tak podle svých slov nemůže poskytnout data proto, že mu to zakazuje smlouva s vlastní firmou. Takový postup je podle právníků zjevně nezákonný.

Praha chystá cykloobousměrky, Brno je ruší. Policie je považuje za nebezpečné, data ale ukazují opak

Číst článek

„Nelze smluvně zakázat zveřejnění informace, pokud na ni je právo ze zákona,“ komentoval rozhodnutí města pro iROZHLAS.cz právník Michal Čermák, který se věnuje veřejným zakázkám a právu na informace.

„Je to podobné, jako byste se chtěli smluvně dohodnout se správcem komunikace, že budete jezdit osmdesátkou, když na značce je 50. Nebude to fungovat,“ pokračoval.

„Uvedený způsob, jak neposkytnout informace, je u úřadů poměrně oblíbený, ale ze strany soudu známý a pravidelně odmítaný,“ podotkl Čermák.

Podobně to vidí také Oldřich Kužílek z Otevřené společnosti, spoluautor zákona o svobodném přístupu k informacím. „Odmítnutí je jednoznačně protiprávní,“ vysvětlil. „Žádost lze odmítnout jen z důvodů výslovně stanovených zákonem, smlouva takovým důvodem není.“

‚Zbytečné obavy laiků.‘ Politik prosadil utajení zdravotnických dat, znepřístupnil i čísla o koronaviru

Číst článek

Upozornil, že „žádný povinný subjekt nemůže smlouvou omezit základní práva občanů“. „Data o dopravním značení navíc nemají žádný rizikový potenciál. Zobrazují veřejně viditelné skutečnosti, takže si nedovedu představit odepřít je ani z bezpečnostních, ani z jiných důvodů.“

Magistrát smlouvu se svou firmou BKOM uzavřel v srpnu 2019. Text smlouvy navíc nezmiňuje zákaz předávat data třetím stranám, jak magistrát argumentuje v odmítnutí infožádosti.

„Smlouva žádný zákaz neobsahuje. Říká jen, komu se jaká data poskytnou, což ale nevylučuje poskytnout je nad ten rámec,“ upozornil Kužílek.

EDIT: Smlouva takový zákaz – byť protiprávní – obsahuje. V odmítnutí žádosti nicméně město chybně odkazuje na části smlouvy, které zákaz nezmiňují.

Brněnský magistrát do vydání článku svou reakci neposlal.

Jan Boček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme